Campertur til Nordcap 2013

Fredag 3.5

Kort i større målestok efter beretningen (nederst)

Birgit, som er en dame på 73 år, som jeg går ture med her på Sejerø 3 gange om ugen, og jeg er enedes om at tage sammen til Nordkapp i Norge i en Autocamper, som vi lejer i Hedehusene for 21.700 kr. for 3 uger (fri km). Birgit betaler dette lejebeløb og jeg betaler diesel, campingpladser, færger og mad – dvs. alt andet. Jeg sejlede fra Sejerø med morgenfærgen og medbragte cykel, som jeg brugte til Jyderup og fra Hedehusene st. til udlejeren, fra Jyderup til Hedehusene kørte jeg med toget. I Hedehusene ordnede vi papirerne. En cykelholder bagpå, som vi ikke skal bruge, blev afmonteret, da bilen ellers blev over 6 m. Dette er grænsen på færger, broer og betalings veje. Jeg ville ikke betale 50 % ekstra hver gang.
Jeg var færdig til afgang kl. 13.30 og nåede færgen hjem 15.50.

Lørdag 4.5

I løbet af dagen pakkede jeg Autocamperen og kørte om eftermiddagen op til Birgit for at hente hende og hendes bagage. I Autocamperen var der soveplads til 6 personer, 2 over førerkabinen, 2 i spisearrangementet og 2 helt ude bagtil. Vi aftalte at jeg sov bagtil og Birgit sov oppe fortil. Om aftenen gik Birgit til køjs i Autocamperen, medens jeg sov inde i mit hus.

Søndag 5.5

Jeg stod op kl. 6 og opdagede, da jeg havde afsendt E-mail, at færgen om søndagen sejlede kl. 7.45. Derfor fik jeg travlt og da Birgit havde overnattet i camperen, kørte jeg ned til havnen (km 11673). Dernede opdagede jeg, at Birgit ikke var i camperen og kørte først hjem og checkede, om hun var der, og derefter hjem til Birgit, hvor hun var på vej ud ad indkørslen for at cykle ned til mig. Hun var vågnet tidligt og var gået hjem for at hente glemt medicin. Vi havde heldigvis bestilt plads og kom ombord straks. Vi kørte først til Kokkedal, hvor jeg hentede 2 kortbøger (Sverige og Norge) hos min bror Ole. Derfra tog vi over med færgen Helsingør- Helsingborg. I Helsingborg hævede Birgit 500 Skr. i en hæveautomat. Jeg forsøgte at hæve på mit Eurocard, men den ville ikke acceptere min pinkode (jeg har aldrig brugt den, men fandt den der, hvor jeg har den slags liggende).
Vi fortsatte imod Stockholm på motorvej. Vi spiste frokost på en rasteplads ved Traryd. Derfra kørte vi ad mindre veje efter GPS instruktioner Älmhult-Växjö-Högsby-Vimmerby. I Vimmerby var vi inde 17.30 og så Pippi Langstrømpes by udefra, (de åbnede først 9/5). Derfra kørte vi til Norrköping via Gamleby. Vi kørte nord om Søen Glan og ca. 15 km fra Norrköping kørte vi ad en lille vej imod en grotte og fandt kl. 20.15 en lille p-plads, hvor vi overnattede. Km 12330 i alt 657 km.

Mandag 6.5

Vi vågnede kl. 6. Afgang 7.30 efter havregrød til morgenmad. Kl. 8.10. tankning i Katrineholm (på tankstationer med betjening kan jeg skrive under på en kassebon ved forevisning af pas) Km 12369 77 l diesel. 12.50-13.10 frokost på rasteplads ved Gysinge ca. 40 km S for Gävle.

 

Kvinde fra Tjetienien

Da vi manglede en opvaskebørste kørte vi ind til en lille by Lingbo ca. 40 km NØ for Gävle. Købmanden var imidlertid lukket, men en dame fra Tjetjenien solgte os en børste, som hun havde i reserve. Ca. 30 SØ for Sundsval kørte vi ind på en af de vejbugter, som ligger tilbage, når vejen rettes ud, den var adgangsvej til et hus. Vi gik en kort tur for at undersøge, hvor de små spor, som var sideveje til denne, gik hen og om de var i brug og fandt en lille sidevej, hvor vi kunne holde.
Slut kl. 19. Km 12915 i alt 585 km.

Tirsdag 7.5

Op kl. 7. Afgang kl. 8.30 efter havregrød. Sundsvall, Örnsköldsvik, Umeå. Frokost kl. 13.30-14.15 i et villakvarter med udsigt over elven. Når vi skal videre fra et sådant sted, som vi har fundet og når vi kører ad de små veje, er det virkelig en fordel at blive guidet af GPS-en. Vi kørte videre imod Luleå og besøgte først Gammelstad med en kirke fra 1400 tallet, mange gamle kirke-stugor og en stor kirkegård. Derefter kørte vi til Luleå centrum, hvor vi cruisede rundt, inden vi kørte til universitet området Porsön, hvor jeg læste i 1984.
Området er planlagt efter fodgængere og biler kan kun køre rundt om. Da der også er p-restriktioner, kunne vi ikke stille camperen for at gå en tur i området. Vi kørte nu imod Boden og fandt et skovspor ved Smedsbyn ca. 15 km øst for Boden. Også der parkerede vi ud til siden, således at en bil kunne passere. 19.45 km 13580 i alt 665 km. Til køjs kl. 11.

Onsdag 8.5

Op kl. 7, afgang kl. 8.30 efter havregrød. OkQ8 Boden km 13124 84 l diesel. Ca. 50 km før Jokkmokk så vi en afviser imod et museum i Vuollerim for en udgravning af en 6000 år gammel boplads.

Tøj af skind

Der var endnu ikke sæsonåbent, men en ansat kom ud og bød os indenfor. De havde rekonstrueret værktøjer og klædedragter ud fra fund. Kl. 11-12. De 12 volts opladere, som jeg har til vores PC-er virker ikke, så vi kørte in på en campingplads ved Jokkmokk kl. 12.45 for at høre om vi kunne låne en stikkontakt i et par timer. Receptionen havde lukket indtil 13, så vi spiste også frokost. Den pige, som passede receptionen, vidste ikke hvilken pris hun skulle tage (tror jeg), så hun sagde, at det ikke kunne lade sig gøre (masser af ledige pladser). I Jokkmokk var der et Samemuseum, hvor vi beså de udendørs udstillede kåter, men entre-prisen 70 kr. synes vi var for høj.

Derefter kørte vi imod Gällivara. Ca. halvvejs var der en INFO for Stora Sjöfallet Nationalpark og vi besluttede at køre de 120 km til Ritsem. Først var der 80 km ad ”almen väg”, hvor jeg kørte 80 km/t, dernæst 50 km langs Sarek Nationalpark en privat vej hvor 60-70 km/t var mere passende. Birgit, som så de fjelde første gang, sagde, at det var ubeskriveligt, at det var en uforglemmelig tur. Jeg glædede mig også over de flotte udsigter, men da jeg har gået på ski i Sarek, er det mere genkendelsens glæde og glæden ved at vise frem.

Vi besluttede at overnatte på Stora Sjöfallet hotel og camping (ved enden af den offentlige vej) og fik en plads med elforsyning for 305 Skr., så vi kunne oplade vores pc-er og mobiltlf-er. Vi var ude at gå en times tid efter middag og skrev bagefter begge på pc. Til køjs kl. 24. km 13982 i alt 402 km.

Torsdag 9.5

Op kl. 8.30 og morgenmad (rugbrød og franskbrød), derefter skrev vi på PC til kl. 11.30. Vi gik til receptionen for at afsende en E-mail, men hotellet havde ikke internetservice for gæster (de brugte selv Vattenfalls firma net). Afgang kl. 12. Frokost kl. 13.15 ved INFO km 14075. Vi kørte videre imod Gällivara, hvor vi kl. 14.27 tankede km 14120 63 l diesel. Vi fik her fortalt, at det var Kristi Himmelfart og derfor var næsten alt lukket – det havde vi ikke tænkt på. Vi kørte til minen, hvor museet (lukket) var flyttet til administrationsbygningen, siden jeg var der sidst (1960). Derfor kørte vi til Kiruna og fandt kl. 17.30 med GPS-ens hjælp en Telia-butik, som vi planlægger at besøge i morgen og så også en butik med Samehusflid.

Nikkulukta

Derefter kørte vi imod Nikkaluokta, hvor vi ca. halvvejs kl. 18 fandt en kommunal rasteplads med lokummer, bålsteder og en hytte med pejs. Inde i hytten var dekoreret med navne f. eks. også fra New Zealand og Zürich. Inden middag gik vi en tur på 75 minutter op langs elven og 30 minutter tilbage ad vejen.
Efter middag skrev vi på PC-er. Km 14257 i alt 275 km

Fredag 10.5

Op kl. 7.30 og afgang kl. 9. I Kiruna tankede jeg først og da jeg tænkte, at vi kunne købe en mobilbredbånd i Elgiganten, gik vi ind i et indkøbscenter overfor, hvor Elgiganten fandtes. Her var også nemmere at parkere, end ved Telia inde i centrum. Vi skulle vente 30 min, inden de åbnede kl. 10, så vi gik ind i et Coop Stormarked først. Der købte Birgit sko både til sig selv og børnebørnene – stærkt nedsat. Bagefter var vi inde i en tøjbutik, hvor Birgit købte en festkjole. I Elgiganten købte vi mobilbredbånd (en dag inkl. og 2 x en uge tilkøb). Derefter kørte vi til Samehusflidsbutikken, som var lukket (måske kun sommeråbent). Derefter kørte vi ca. 40 km imod Luleå og drejede derefter op imod grænsen til Finland ved Karesuando. I denne by spiste vi frokost på en cafe og lånte bagefter stikkontakter til vores PC-er (det var det vigtige). Der sendte jeg E-mails for Birgit med det nye mobilbredbånd og vi skrev på PC-erne, indtil de var fuldt opladet. Vores mobilbredbånd er svensk og virker ikke i Finland og Norge. Ved 15-tiden kørte vi videre. Grænsen til Finland var markeret ved et skilt på broen over grænseelven. Derefter kørte vi ca. 100 km til Norge, dér var der en toldstation, hvor vi straks blev vinket igennem. Ca. 19 km syd for Kautokeino kørte vi ind på en plads, den var ikke skiltet, men havde tydeligvis været brugt til campering. Da der var 2-3 cm sporkøring gik jeg derind og bedømte at pladsen var fast nok. Men 20 m fra landevejen kørte vi alligevel fast. Efter at have prøvet med snekæder, som kun gravede forhjulene ned (de er for tynde til mudder), prøvede jeg at løfte forhjulene op med dunkraft, uden held – terrænet var for blødt, Birgit samlede sten sammen, som vi ville lægge under hjulene. Imidlertid var der vand kun 15 cm under terræn, så først dunkraften og derefter en større flad sten blev trykket nedad, uden at hjulet blev løftet nævneværdigt. Vi brugte 2-3 timer, uden at situationen blev forbedret. Derfor ringede jeg til 112 og fik et telefonnr. på Viking vejhjælp. Jeg ringede først til nummeret i Alta, dernæst til Viking i Oslo, som kontaktede Viking i Kautokeino. Jeg blev ringet op derfra ca. kl. 20.45 (efter en halv time), kl. 21.10 kom der et fejeblad (en stor lastbil) med spil bagpå, og inden 21.30 var vi på landevejen igen. Det blev regnet som 1 time (20+15+20 min). Vi fulgte efter lastbilen til Kautokeino, hvor vi parkerede for natten på en plads bag en benzintank. Da vi var parkeret gik vi en tur og blev budt indenfor i et hus med 5 søskende og ægtefæller, som normalt var spredt i hele Norge, men nu var samlet for at hjælpe den yngste bror med at male og opsætte en bruseniche. Festen var godt i gang, da vi kom og Birgit underholdt ved at synge på 5 sprog. Vi blev til kl. 23.30 og gik til køjs ved midnatstid. Km 14650 i alt 393 km.

Lørdag 11.5

Op kl. 7 og fejede grus ud (mudder i går). Efter morgenmaden gik vi en tur, til hvad vi troede var silvermuseet (et lappisk navn), men det var den lokale butik. Vi gik tilbage til bilen og kørte til Sølvsmedjen, som lå 2 km udenfor byen. Der fik vi først en rundvisning af Regine Juul (en af grundlæggerne af sølvsmedjen i 1960).

Derefter gik vi op til bilen og spiste frokost. Vi gik derefter derned igen, Birgit for at studere malerier og jeg for at skrive på PC.
Imidlertid faldt Birgit i snak med Frank Juul (den anden grundlægger) i en times tid, hvorefter jeg ”overtog” ham. Frank kom herop i 1951 med sin bror og startede med at reparere lappernes sølvsmykker (Lapperne købte dem af fremmede handelsmænd). Frank var meget hyggelig at snakke med. Vi forlod Sølvsmedjen kl. 16. Vi kørte til Karajok, hvor vi rundede byen, videre imod Lakseelv, ca. 40 km før Lakseelv kørte vi ind på en officiel rasteplads (asfalteret), hvor lokum dog var lukket indtil 15. maj, men vi har vores eget. Stop kl. 19. Vi fik forloren skildpadde med kartoffelmos. Om aftenen skrev vi på pc-er og læste. Til køjs 23.30. Km 14826 i alt 224 km.

Søndag 12.5

Op kl. 7.30, af sted kl. 9. Lidt nord for Lakseelv ved Porsangerfjorden standsede vi kl. 10 ved en lille nationalpark og gik en tur langs et fuglebeskyttelsesområde, der var dog kun få fugle, de var ikke kommet endnu.
Link til Stabbursdalen_nationalpark
Vi kørte videre 11.30. Vi passerede Olderfjord og kørte derefter imod nord ad en vej, som gik helt ude ved fjorden på kanten af høje fjelde. Her var 5 tunneller, inden vi nåede Honningsvåg. Her

Fisketørring Honningvåg

opdagede vi, at det var søndag, derfor var ingen butikker åbne. Vi kørte videre op over øen til Nordkapp ad en imponerende vej, som gik over højfjeldet, hvor der var masser af sne (dog ikke på vejen). På Nordkapp (km 15067) var der ingen i billetlugerne, da vi kom kl. 14.45, så vi kørte bare ind. Vi var først ved Oscar II´s minde og gik bagefter igennem bygningen til globussen på det nordligste punkt. Kl. 15.05 ville Birgit i souvenirbutikken, men fik at vide at der var lukket kl. 15 (det var ikke skiltet).

På Norkapp

Vejret på Nordkapp var usædvanligt godt, næsten ingen vind og meget langt sigt. Vi spiste frokost indtil kl. 16.15, hvorpå vi kørte imod syd igen. Vi stoppede ved en sameboplads, hvor de solgte souvenirer og postkort. Derefter stop på højfjeldet ca. 15 km før Honningsvåg på en asfalteret P-plads 17.30,. Vi gik op på den nærmeste top ca. 1 km og +100 m. Der var sne en femtedel af vejen. Der var dyb sne, hvor man dog kun gik 15 cm i til fods, men min stav kunne trykkes i til håndtaget. Birgit sagde, at det var ubegribeligt smukt, næsten som et drømmesyn: skyerne, klipperne og sneen. Derefter flyttede

Norkapp
Birgit i fjeldet

vi billeder fra Birgits kamera til hendes PC. Bagefter gennemgik vi billederne og Birgit lærte at slette de uønskede billeder. Vi blev næsten færdige, da strømmen i PC-en var slut kl. 20. Birgit lavede derefter middag af rensdyrkød (købt i et sameudsalg i Kautokeino) med kartoffelmos, efterret jordbærgrød. Bagefter sad vi og læste. Til køjs 22.30. Km 15085 i alt 260 km.

 

Mandag 13.5

Op kl. 6.30. Vi blev vækket af en bus, som varmede op og kørte væk. Den må være ”listet” ind i løbet af natten. Afgang kl. 8. Efter at være kørt igennem de 5 tunneler, de 3 længste 6,8 km http://en.wikipedia.org/wiki/North_Cape_Tunnel
og 4,4 km http://en.wikipedia.org/wiki/Honningsvåg_Tunnel og 2,9 km, stoppede vi ved et sjøsamisk tun (et frilandsmuseum) ca. 10 km N for Oldersfjord.

Frokost ved Hammerfest

I Oldersfjord kørte vi imod Alta, men mistede en afkørsel (sidevej) og endte ved en stor bro halvvejs til Hammerfest. Vi valgte nu at køre dertil og handlede nødraket-patroner til mig og en parka til Birgit. Frokost udenfor Hammerfest (km 15286) kl. 13.10-13.40. Ankomst Alta km 15429 kl. 15.50 og ringede til Knud, som vi mødte i Kautokeino. Han havde sagt, at han boede lidt syd for Alta, men det viste sig at være 212 km. Selv om der på GPS kortet er de nye veje, sker det ofte, at den rute, som GPS-en beregner, sender os af de gamle veje. Når vi ved hvor vi skal hen, kan vi korrigere ruten ved at fortsætte ad den nye vej. Denne eftermiddag kendte vi ikke målet og kørte derfor flere gange ad de gamle veje, blandt andet ved Kvænangsbotten, hvor vi kørte en omvej på over 30 km, halvdelen ad grusvej. Vi ankom til adressen i Storslet kl. 20.00 og blev mødt af konen ude ved landevejen og hun kørte med det sidste stykke. Hun fortalte, at gæster ofte havde svært ved at finde deres hus. Vores GPS var dog her helt korrekt i sine anvisninger. Vi kom indenfor og fik aftensmad og te/kaffe og snakkede hyggeligt til kl. 22. Vi havde sluttet vores 220 v kabel til en stikkontakt og kunne derfor oplade PC-er og mobil-telefoner (jeg bruger også min som kamera), medens vi skrev på PC indtil kl. 24 og natten over. Km 15641 i alt 565 km.

Tirsdag 14.5

Udsigt ved Storslet

Vi stod op kl. 7.30 og Birgit skrev på PC efter morgenmaden, medens jeg gjorde ”søklar”. Kl. 9.20 kørte vi gennem Storslet imod Narvik. Efter næsten 200 km, hvor Birgit havde siddet bagi (der er også seler) og skrevet på PC, stoppede vi ved en Esso tank, hvor de dog ikke ville acceptere Eurocard med underskrift, vi tankede derfor ikke der. Birgits PC var da netop løbet tør for strøm. Vi kørte videre og ca. 20 km senere spiste vi frokost på en rasteplads kl. 13 (km 15883) ved et sted med same-salgs-kåter, dog ikke åbne. Vi kørte til Narvik, hvor vi gik rundt om kirken, som først åbner for turister 1. juni. Dernæst tilbage ad E6 ca. 20 km (over broen) og kørte derefter ad den nye vej (bygget siden jeg i 1974 var første gang i Abisko) ind i Sverige til Abisko Fjällstation, hvor vi kom kl. 18.40 og spiste middag 2×175 skr. Derved havde vi adgang til at oplade Birgits PC og sidde inde og skrive vores rapporter. Kl. 21 gik vi tilbage til autocamperen og kørte til en P-plads på den anden side af jernbanen (ved stationen), hvor det var tilladt at overnatte. Birgit skrev indtil 23 og jeg læste. Km 16077 i alt 437 km.

Onsdag 15.5

Gangbro i Abisko

Op kl.7. Jeg gik en tur på en halv time i Abisko Nationalpark for at rekognoscere, medens Birgit lavede morgenmad. Bagefter gik vi en tur på en time af samme natursti, men længere ind i nationalparken. Afgang kl. 10.50. Vi kørte til Kiruna, hvor jeg fik hjælp med mit bredbånd i en Telia butik (jeg kunne ikke i Abisko registrere den tilkøbte uge 1), medens Birgit skrev på PC i bilen lidt derfra. Vi kørte derefter til Kiruna ny jernbanestation for at tage billeder af malmtog, men den var stadig under konstruktion (ingen tog). Vi spiste derfor frokost på en P-plads (km 16183) udenfor mineporten, inden vi kørte videre kl. ca. 14. Vi kørte ad en god vej imod Luleå og kom efter ca. 340 km til en campingplads i nærheden af Luleå kl. lidt i 19. Vi fik en plads med El på Örnvik Konferens og Camping for kun 130 kr. (i højsæson 300 kr.). Birgit lavede pandekager til middag, medens jeg udnyttede bruse-faciliteterne. Efter middag gik vi en tur på en halv time og skrev bagefter på PC begge to. Til køjs 24.15. Km 16536 i alt 390 km

Torsdag 16.5

Ørnsvik Fælles´hus

Op kl. 7. Efter morgenmaden (tynde pandekager) navngav vi billeder på Pc-erne (hver vores) hele formiddagen, Det er rart at få det gjort, inden vi kommer hjem. Jeg lavede frokost undervejs i processen. Vi kørte fra Örnvik kl. 15 med fuldt opladte PC-er og Mobiler til Piteå. Derfra ad mindre veje. Kl. 17.45 stoppede vi ved en tankstation med Livs i Norsjövallen (50 km NØ for Lycksele). Vi fik lov til at stille vores camper på pladsen inden forretningen lukkede kl. 18. Tankstationen ligger ud til en 6 m høj skrænt. Vi blev iklædt (våddragt og tørdragt) og tog derefter på tur i min oppustelige kano i søen nedenfor skrænten fra kl. 18.40-20.00. Derefter spiste vi middag og gik en tur.

Til køjs kl. 24. Km 16757 i alt 221 km

Fredag 17.5

Vi sov indtil kl. 8, afgang kl. 9.50. Vi kørte til Lycksele (km16829), hvor vi først besøgte et Tourist byrå, hvor vi fik mange tips (dog mest nordpå, hvor vi havde været). Hun lavede en aftale med en lokal dyrepark (for Nordiske dyr), som ellers havde lukket nu. Vi henvendte os på kontoret kl. 12 og gik derefter rundt i parken som de eneste besøgende. Vi spiste frokost i camperen kl. 13-13.30. Og fortsatte derefter rundturen.

Lyksele Zoo -vildsvin, bjørn, vædder, muskusokse

Af usædvanlige dyr så vi jærv, bjørn, ulv og moskusokse. Moskusokserne var fra den sidste vilde bestand i Sverige, de var på grund af det lille antal indavlet. Derfor udsatte man hundyr fra dyreparker sammen med den oprindelige han og flyttede hans hundyr til Lycksele dyrepark. Så håber man, at han tager pænt imod de nye og lærer dem det vilde liv. Vi kørte videre kl. 14.45. Kl. ca. 18.30 tankede vi på sydsiden af Elven ved Strømsund.

Dollarshop Strømsund

Vi parkerede for natten ved en Dollarshop 100 m derfra. Vi besøgte butikken, som lukkede kl. 19 – det var et enormt lavpris marked. Efter middag gik vi en tur på en time over broen med vindues shopping i Strømsund. Bagefter læste jeg og Birgit skrev på PC.
Til køjs kl. 24.15. Km 17077 i alt 320 km

Lørdag 18.5

Op kl. 7. Efter morgenmaden kørte vi tilbage til Strømsund og handlede til kl. 10.15. Vi har generelt haft godt vejr, med de sidste 2 dage har vi haft strålende sol. Vi fortsatte via Østersund og Vemdalsfjällen til Fjellnäs ved den norske grænse.

Göransgården – Fjällnäss

Der har jeg været på Göransgården 3 gange for næsten 25 år siden, første gang på skitur fra Storlien til Grövelsjön og de seneste 2 gange med familie. Det er stadig en lille hyggelig campingplads med udlejning af rum, nu overtaget af sønnerne. Pladsen ligger i en dal på grænsen til højfjeldet ved en større sø med en formidabel udsigt til højfjeldet på modsat side af søen. Vi kom kl. 14 og spiste en sen frokost, en mand med fast plads hjalp os til rette med strøm og lignende. Kl. 17 kom en af sønnerne, det kostede180 kr., heraf 50 kr. for stikkontakt. Inden placering gik vi en kort tur en halv time og efter middagen gik vi en længere (en time) op ad den gamle vej, som slynger sig flere kilometer langs søen, tilbage ad landevejen. I løbet af aftenen snakkede vi med de andre på pladsen: det svenske par, som havde deres campingvogn stående fast i vinterhalvåret og kørte 300 km hjemmefra (isfiske og skiture). Der var også et norsk par, som lejede en lejlighed i annekset, de havde været her 4 gange før og boede i Hønefors. Indimellem skrev vi på PC-er og er nu begge up-to-date. Til køjs kl. 24. Km 17412 i alt 335 km

Søndag 19.5

Op kl. 7.15. Der var 5 kr. automat på bruseren og da vi ikke havde svenske 5-kroner måtte vi klare os med håndvaskene. Morgenmad kl. 9. Afgang kl. 10.15 imod Mora, vi kørte ad de små veje. Vi oplevede foråret flere gange, først omkring Östersund, hvorefter vi kørte opad til uudsprungne birketræer og anden gang ned imod Mora. Vi var i Mora 14.30. Vi så kirken (også indefra) og tankede samt spiste frokost i byens sydlige udkant. Vi kørte imod Leksand på vestsiden af søen og kørte igennem små byer med bjælkehuse. Vi var inde i Gusunda kirke med flotte romanske hvælvinger, tøndehvælv i koret og ellers krydshvælv. Vi kom til Leksand 16.30 og var ved kirken (lukket kl. 16), som vi beså udefra. Den var omgivet af en stor kirkegård smukt beliggende ned til Siljansjöen. Afgang Leksand 17.15. Vi kørte videre imod Falun, som vi kom til efter en meget smuk rute, som var svær at finde.

Kraftværk

Kørte videre til Sundborn (19.30), hvor Carl Larsson boede og lavede tegninger af sit hjem. Huset er nu museum. Åbner kl. 10 i morgen. Vi besluttede at overnatte på P-pladsen. Vi gik over og så haven, samt huset udefra og lidt igennem vinduerne. Der var et kraftværk bygget i begyndelsen af 1900 tallet. Efter middag skrev vi på PC. Til køjs kl. 23. Km 17828 i alt 416 km

Mandag 20.5

Vi vågnede kl. 6.40. Vi klædte på i hhv. våddragt og tørdragt. Kl. 7.20 sejlede vi ud på en sø, som lå et par hundrede m væk (det var søsætnings sted for kanoer, som skulle udenom kraftværket).
Ved flydebroen mødte vi en ældre lokal pensionist, som havde været ude at sejle sin morgentur. Han havde selv bygget kajakken, en lækker sag af laminerede lister – og lakeret. Han var flyttet herop fra Ystad for 7 år siden. Vi havde en dejlig tur på den blikstille vand imellem skovkransede bredder og var tilbage ved bilen kl. 8.15.

Stora Hyttnäs – Sundborn

Kl. 9.30 var vi færdige med morgenmaden og gik over til Stora Hyttnäs, som vi troede var Carl Larssons hjem. Der kom ingen kl.10 og jeg ringede til et mobilnr, som jeg fik af en frivillig, som pudsede vinduer. Det viste sig at museet var lukket indtil 1.juni, men at der var en textil-højskole, der havde truffet aftale om en rundvisning kl. 10.30. Den kom vi med på. http://www.storahyttnas.se/

Det var dog ikke Carl Larssons hjem, men Familien Lindahl`s. Carl Larsson havde været nabo og fruerne havde været meget gode venner.

Lilla Hyttnäs i baggrunden

Vi gik bagefter på Carl Larsson museet (Lilla Hyttnäs) http://www.clg.se/carl.aspx – stadig et privat hjem og derfor ingen fotografering indendørs. Vi blev vist rundt af en guide, der ikke vidste noget om malerier og kunst, kun om familien Carl Larsson. Det var ikke det, som vi betalte 95 kr. i entre for. Efter frokost kørte vi videre kl. 14.15. Da vi var kommet syd for Kumla (ved Örebro), så vi en Lidl. Vi købte bl.a. UHT mælk og fik en pause i køreturen, vi kørte derfra kl. ca. 19.45. Kl. 20 spiste vi middag på en layby ved vejen, inden vi kørte ud på ”stora Gruvadiagonalen”. Efter et stykke på den, kom vi ind på E4 (Stockholm-Helsingborg) og fortsatte ned langs Vätteren, medens det blev mørkt. Vi kørte af E4 i den sydlige del af Husqvarna og overnattede på en kæmpe P-plads for en trælast. Til køjs kl. 23.30 Km 18286 i alt 458 km.

Tirsdag 21/5

Op kl. 6.45 og kørte fra Husqvarna imod Jönköping. Da der ikke var vejvisere til Jönköping (fordi Husqvarna og Jönköping er vokset sammen) kørte vi for 30 km for langt, inden vi kunne vende. Birgit ville handle i Ikea, som vi fandt til sidst. Vi blev dog ikke forsinket af vores omvej, da vi alligevel skulle vente 15 min til de åbnede kl.10. I løbet af 1,5 time fandt vi det, som vi ville købe og kørte ad E4 til Värnamo, hvor vi spiste frokost på en rasteplads, afgang kl. 13.35. Vi kørte ad små veje, som GPS-en havde fundet til os ned til Örkelljunga.

Derefter via Ljungbyhed og Skäralid til Söderåsen, http://da.wikipedia.org/wiki/Søderåsen,hvor vi gik en tur på en time ind til kratersøen Odensjöen. Tilbage ved bilen, som holdt på Nackarp rasteplads kl. 18.20. Derefter middagsmad. Da vi havde spist, skrev vi på PC-er til strømmen var brugt op. Vi gik til køjs kl. 22 og lå og snakkede i en times tid.

Km 18604 i alt 318 km.

Onsdag 22. 5

Op kl. ca. 6.50. Afgang kl. 8.20 og op over Söderåsen ad Serpentinevejen. Det var nyudsprungen, højstammet bøgeskov. Fra Gillastig ad små veje i retning Lund. Ankomst Lund kl. 9.50.

Vi fandt en P-plads overfor Domkirken. Vi havde ingen svenske penge til P-automaten, så jeg blev i bilen, indtil en P-vagt viste mig, at man ikke behøvede kode til et MasterCard (jeg kontaktede hende da hun kom). Jeg gik derefter først i Domkirken og derefter til en boghandel, som vi havde set og hvor Birgit netop havde købt 2 Michelin kort over Norden. Sammen gik vi til en anden boghandel, som solgte musik-CDer og hvor Birgit købte 10 CD-er til ca. 20 skr. stykket. Vi kørte videre kl. 11.

Det var vores tanke at køre over Øresundsbroen, men da GPS-ruteplanneren ikke kendte broen, havde den lagt en rute over Helsingborg. Da vi opdagede det, lagde jeg en rute til Malmø og vi passerede Lund igen kl. 11.22. Da vi kom i nærheden af Malmø var der skiltet til broen og København. Jeg har Brobiss, og lyset blev grønt, da den var læst og vi kunne køre over broen. Peberholm blev passeret 11.55. Vi spiste frokost kl. 12.45-13.05 på Torkilstrup Rasteplads på Holbækmotorvejen. Næste stop Vig, hvor Birgit skulle handle i Netto og jeg skulle i sparekassen efter kontanter. Kl. 14.35 var vi begge færdige og kørte til Jyderup ved Vig, hvor jeg har haft et hus, inden jeg rejste til Grønland i 2001. Jeg bankede på og spurgte fruen i huset, om jeg evt. kunne købe den trefod, som jeg efterlod, hvis den stadig fandtes. Vi gik sammen om i haven og så efter, men haven var lagt om og den var der ikke. Dernæst kørte vi til Havnsø og besøgte nogle af Birgits sejlervenner i en times tid, inden vi kørte ned til færgen og kom over straks, selv om vi ikke havde bestilt plads. Da vi kom hjem til mig, varmede vi en dåse, vi spiste sammen og jeg kørte Birgit hjem. Da det regnede stærkt, fik hun kun det nødvendigste læsset af. Det havde regnet om natten ved Söderåsen og da vi kørte fra Lund, samt resten af vejen hjem. Senere på aftenen standsede regnen og jeg bar de fleste af mine ting ind fra bilen. Km 18860 i alt 256 km.

Torsdag 23.5

Jeg stod først op kl. 8. Da jeg havde spist kørte jeg over til Birgit med resten af hendes ting. Bagefter tømte jeg bilen for alt og gjorde den grundigt ren, indtil jeg kl. 15 kørte til Brugsen og købte diesel og brød. Kl. 16-17 var jeg hos Birgit med de sidste af hendes ting og en kopi af min beretning, hvor der er mange facts, som hun vil flette ind i sin, som er mere med følelser. Derefter kørte jeg til færgen – afgang 18.05 (bestilt plads). Nu kl. 21 har jeg siddet og skrevet beretning i ca. 1,5 time på Arnakke rasteplads ved Holbæk, hvor jeg vil overnatte.

Fredag 24.5

afleverede bilen i Hedehusene kl. 8 (km 18939 i alt 79 km total 7266 km). Den blev godkendt bortset fra et stenslag i forruden og sidedøren til beboelsen, som havde ødelagt sig selv.
I nærheden af Strömsund lørdag 18.5 kørte vi på en bred asfalteret landevej. da en modgående lastbil slyngede en sten (ca. 5 mm) op på vores forrude 15 cm fra underkanten lige foran mig.
En af de første dage gik jeg rundt om bilen for at kontrollere døre og lemme, sidedøren til beboelsen var ikke helt lukket og jeg åbnede den 20 cm og smækkede den. Den blev dog ikke lukket, fordi den bøjle, som sidder på bilen og kan klappes væk, havde flyttet sig 45 grader og havde knust en plasticdel af døren, hvor der er en slids til bøjlen, så den kan komme ind til låsen. Udlejeren siger at det er meningen at den skal klappe op, når man åbner døren, men den skal vel dreje 90 grader og ikke 45 grader.
Jeg cyklede til stationen og kom op på perronen, netop som et tog imod Roskilde kørte. 10 min senere afgik et tog imod Høje Tåstrup, hvorfra jeg også kunne tage toget imod Holbæk. Ved en fejl kom jeg i Høje Tåstrup ombord i et tog til Nykøbing Falster, som ikke stoppede før Næstved. På Nykøbingtoget fik jeg at vide af personalet, at der var indsat busser fra Roskilde til Holbæk på grund af sporarbejde og at jeg ikke kunne få min cykel med på dem. Fra Næstved kørte jeg via Køge til Roskilde (kl. 11). Derfra cyklede jeg til Holbæk (30 km)(an 13.20). Fra Holbæk tog jeg toget til Jyderup. I Jyderup fik jeg en kort konsultation hos SinData, som er flyttet til stationsbygningen (mit a på tastaturet virkede ikke korrekt). Jyderup af 14.30 og Havnsø an 15.30. Jeg kom med færgen 15.50. Hjemme kl. 17. Da jeg var kommet hjem havde jeg det skidt, fordi jeg ikke havde spist ordentligt (i forhold til cykelturen). Om morgenen havde jeg spist en halv honningmelon. I Holbæk fik jeg en foldet pizza. Derudover havde jeg kun drukket vand. Efter en nats søvn var jeg igen ok.