Kajaktur til Bjørnø 2015

Tur med kajak til Bjørnø og generalforsamling i sammenslutningen af småøer maj 2015

Fredag 29. maj

Jeg hentede Birgit kl. 8 og vi kom med færgen kl. 8.30. Vi kom kl 17 til en af Birgits veninder

Bjørnø vestende

Lisbeth vest for Odense og jeg var indenfor i ca. 15 min (Lisbeth prøvede forgæves at få mig til at overnatte). Derefter kørte jeg til Dyreborg ved Fåborg og parkerede ved havnen. Efter at have læsset af og pakket kajakken tog det en halv time over til Bjørnø i næsten vindstille og med blankt vand. Jeg landede først et sted i den vestlige ende af Bjørnø. Derefter gik jeg en tur i Bjørnø by kl. ca. 20. Jeg flyttede til et sted nærmere byen, hvor jeg brugte nogle væltede

Bjørnø biuak
Min Biuak

træer til at fastgøre/spænde mit læsejl/biuak op. Jeg spiste kold mad (Boller med ris og karry), fordi min brænder til Trangiaen lå i bilen (sidst jeg brugte den, var den ikke brændt tom og jeg havde derfor ikke pakket den ned i Trangiaen). Jeg krøb til køjs kl 21. Det regnede hele aftenen og natten.

Lørdag 30. maj

Jeg stod op kl 5 i let regn. Afgang kl 5.45 til vestenden af Bjørnø. Jeg sejlede herfra 6.15 og ankom til Dyreborg kl 6.45 efter modvind og søer med skum på. Afgang igen 7.15 efter at jeg

Imod havnen

havde spist et par stykker knækbrød og skrevet tidspunkter ind i PC-en. Det gik let over til Bjørnø igen, Jeg havde vind og sø med. Jeg sejlede langs nordkysten til ca. halvvejs imellem byen og de østligste huse. Oppe på stranden satte jeg min Biuak op igen (fordi det stadig regnede lidt) og spiste morgenmad. Derefter gik jeg ud til øens østligste punkt og tilbage langs skrænten på sydsiden, over øen til de østlige huse og hen til min kajak. Jeg sejlede nu til stranden ved havnen og trak kajakken op der. Jeg gik derefter op i Byen, hvor der nu var mange mennesker samlet for at deltage i en rundvisning. Der er 54 indbudte til

Bjørnø by

Generalforsamlingen. Jeg snakkede med nogle Bjørnøboer, som stod for arrangementet, om der var plads, så jeg kunne være med også til det, som var udover selve Generalforsamlingen – Det var OK. Ved frokosten betalte jeg det samme som de øvrige (for hele Weekenden), selv om jeg ikke havde været til spisning fredag aften. Kl 14 – 16 var der generalforsamling i Bjørnøs Borgerhus. Kl 18 så alle, til medens der blev lagt kød til stegning i et stenforet hul, hvor

Bjørnø

der havde været fyret op siden kl. 13. Efter at løse sten og gløder var taget op, blev der lagt et lag friske brændenælder over stenene i bunden, dernæst blev kødet (som var pakket ind i bagepapir og stanniol) lagt i et tæt lag (ca. 50 cm x 70 cm), endnu et lag brændenælder og de løse sten, som var taget op sammen med gløderne, blev lagt i et tæt lag ovenpå. Til sidst blev det hele dækket til med jord. Nu skulle det stege i fem kvarter. Han der stod

Bjørnø jordovn
Jordovnen

for jordovnen fortalte, at han havde lavet mad i ca. 150 jordovne i løbet af 4 år. Han var tilkaldt for at lave jordovnen. Kl. 18.30 begyndte festen med en forret: lokale fjordrejer og en lille tærte samt en mayonnaise. Tærte og mayonnaise var krydret med vilde urter. Derefter var vi alle sammen ude ved jordovnen og dansede kædedans med sangledsagelse. Derefter blev kødet (flæskesteg, lammekøller og ged) gravet op og skåret ud, også tilbehøret var

Festlokalet på Bjørnø

krydret med vilde urter fra Bjørnø. Både kød og tilbehør var ualmindelig lækkert. Ved vores bord kom der udtalelser som, at det ikke kunne have været bedre, hvis det var lavet af en af de kendte kokke (og der var rigeligt) Ved bordene var man blandet fra de

Et festligt bord

forskellige øer og snakken gik livligt. Desserten var Strynø is med en jordbær-rabarber-sovs med mange forskellige bær i. Da et indkaldt orkester begyndte at spille op til dans, forlod jeg og flere andre selskabet (de spillede al for højt) og jeg skulle ned på stranden og rigge biuak op. Til køjs kl ca. 10.30.

Søndag 31. maj

Jeg vågnede kl 5, men havde ikke ur på. Da jeg først var kommet ud af soveposen og så hvad klokken var, valgte jeg at stå op og pakke sammen.

Dyreborg havn

Morgenmad med de andre ville først være kl 9. Kl. 5.30 sejlede jeg over imod Dyreborg. Det blæste stadig ca. 8 m/s, men bølgerne var mindre end i går. Kl 6.15 var jeg ved min bil og kl 6.45 var jeg klar til at køre efter at have læsset, skiftet tøj og spist morgenmad. Jeg kørte først til Fåborg havn, hvor jeg holdt ved færgen til Bjørnø og skrev på PC. Jeg kørte videre og kørte ind på P-pladsen ved Egeborg slot kl 8. Jeg tog mig en lur bagi indtil kl. 10.30. Da jeg kom hen til billetsalget, var det

Egeskov slot

åbent. Slottet åbnede kl 11 og jeg så det først. Jeg så bagefter nogle af haveanlæggene og de fleste udstillinger. Jeg spiste frokost i bilen, inden jeg kørte videre kl ca. 14. Da jeg senere kom igennem Svinninge, fulgte jeg en indskydelse og kørte til Vig, hvor min exkone Britta bor. Britta har fri fredag til tirsdag i denne uge og har spurgt, om jeg.ville sætte nogle skabe op på væggen. Britta var hjemme. Jeg fik at vide hvor skabene skulle sættes op, fik middag og gik i seng kl 23.