Tur til Norge 2016

Ferietur til Norge 30. maj – 19. juni 2016 i min Citroën Jumpy, som er forsynet med madrasser på gulvet og som vi derfor kan bo i.

Mandag 30.

Om morgenen kørte jeg til tandlægen i Kalundborg, og kom der kl. 8.30, Jeg købte en kortbog over Europa og kørte fra Kalundborg imod Nykøbing Sj. kl. ca. 10.

Tirsdag 31.

Vi pakkede hele dagen imellem andre job. Om morgenen var vi Aldi og Fakta og købte bl.a. UHT-mælk og spegepølse. Derefter læssede jeg kajakkerne på taget af min bil. Kl 11 kørte jeg med Gitte til byen og hentede medicin, som jeg havde bestilt pr. telefon hos min læge på Sejerø.  Jeg gik hjem. Om eftermiddagen pakkede vi bilen. Kl. 19 var vi i Vig Bio og så film ”En mand der hedder Ove”. Gitte er med 5 andre i filmklub. Hjemme kl. ca. 22.

Onsdag 1.

Vi pakkede færdigt om formiddagen og kørte kl. ca. kl. 10. Vi kørte over Øresundsbroen og kørte til Trollhättan, hvor vi spiste middag med udsigt til sluser og gik bagefter tur langs flere af de gamle sluser. Bagefter kørte vi nordpå ad små veje og fandt en overnatningsplads ved siden af en vej til flere huse. < 525 km>.  Jeg læste i en time i bogen.

Torsdag 2.

Stod op kl. 6.30 og kørte et stykke, før vi spiste morgenmad med udsigt over en lille sø. Vi fotsatte via Halden til Oslo, hvor vi med GPS hjælp fandt Holmekollen. Vi kørte helt op på toppen (over skilifterne) og spiste frokost, samt afsluttede med at gå i vandet i en fjeldsø.

Oslo

Bagefter kørte vi ned i byen og fandt, efter at have været flere steder uden held, en Telia butik, hvor jeg fik oprettet kontakt imellem det data abonnement, som jeg havde købt, og min PC. Det viste sig, at der var noget i vejen med den Svenske ”stick”, som jeg købte på Nordkap-turen, så jeg købte et lille HuWei Wiifii, som jeg nu kan bruge til både min PC og til min iPhone og evt også til Gittes Mobil. Gitte købte en Cigarettænder-oplader til sin telefon da en billig enhed, hvor man kan sætte 2 usb-stik i, var stået af. Derefter kørte vi i retning af Hønefoss, som vi dog passerede ved en fejltagelse, da vejen gik udenom byen. Efter at have kørt ca. 25 km tilbage, fandt vi vejen til Gol og stoppede på den gamle Hallingdal-vej kl. 21.30. <350 km>. Bagefter fik vi en sen aftensmad.

Fredag 3.

Frokost i Hallingdalen

Vi stod op kl. ca. 7.30 og kørte kl. 9. I en tunnel med vejarbejde i går, kom jeg for tæt på en kantmarkeringspæl og venstre sidespejl røg af. Nu har jeg fastgjort mit signalspejl inde i spejlets hus. Vi kørte igennem Den gamle Hallingdal og fandt en sø med adgangsvej og bådebro. Vi sejlede i 1,5 timer i søen og i kanaler til en større sø. Kl. 12 spiste vi frokost og kørte videre til Gol, hvor vi først var på Turistforeningen og bagefter kørte opefter ad en vej, som jeg formodede var adgangsvejen til Hengsens parkeringsplads. Det var det dog ikke, men på en Bilkirkegård for gamle Mercedeser fandt jeg et plant sidespejl, som jeg betalte 20 kr for. (Der var 30 kr betaling for vejen og jeg betalte 50 kr). D

Hemsedal
Hemsedal aftensmad

erefter kørte vi gennem Hemsedalen, hvor vi holdt aftensmadspause, hvorunder jeg monterede det nye spejl som er ca. dobbelt så stort som signalspejlet. Også dette er bundet fast med snore inde i der originale spejlhus. Vi kørte videre og fandt noget sne til vores isbox (vi fyldte den halvt op) og ca. 14 km inden Lærdal drejede vi ind på den gamle vej (etsporet), hvor vi spurgte om lov til at holde hos 2 ældre damer og fik anvisning på at køre længere ad vejen ”der var ikke flere huse”. Det viste sig at være en grusgrav, hvor vi parkerede i den nærmeste ende lige ved en rivende elv. <227 km> Da vi havde gjort klart til overnatning gik vi i vandet, Gitte med sikkerhedsline. Jeg læste en time i ”Hulebjørnens Klan”.

 

Lørdag 4.

Vi stod op kl. ca. 6 og kørte vi straks efter. Da vi kom til Lærdal, holdt vi ind ved en info lige inden en 6,5 km lang tunnel og lavede samt spiste morgenmad (havregrød). Kl. 9 startede vi ud på en fodtur op ad det fjeld som tunnelen gik ind i. Vi havde valgt en rute, som gik op over fjeldet og ned ved fjorden imod nord. Det startede meget godt trods en god stigning, men på et tidspunkt gik vi lige ud, hvor ruten drejede 120 grader, den rute var ikke mulig, medmindre man var bjergbestiger. Derfor vendte vi om og fandt den rigtige rute, som vi fulgte opefter, indtil ruten gik på en smal hylde med meget langt ned, så selv om man kunne holde i en kæde på de værste steder, meldte Gitte pass på grund af højdeskræk (mere end 5 meter). Derfor vendte vi om i en højde af 276 m over udgangspunktet. Vi gik ca. 4,2 km på 5,30 timer i strålende solskin. Inden vi gik tilbage til bilen var der tid til en tur i elven (Gitte helt under og jeg soppede til under knæene). Ved bilen spiste vi et par stykker rugbrød inden vi på en tankstation fyldte vores vandbeholdere og så Lærdal gamle handelsby. Vi kørte gennem tunnelen og kom til en færge (106 kr. kl. 16.36) som på ca. 10 minutter bragte os over Sognefjorden til en ny lang tunnel. For enden af denne var der en afviser til en Stavkirke i Kaupanger.

Kaupanger stavkirke

Vi kørte dertil og kom sammen med en hel bus tyske turister, som fik travlt med at fotografere den. Da vi var ved at gå, mødte vi en af de lokale, som foretog rundvisninger på mange sprog, Entre med guiding kostede 70 kr, men fordi vi var danske og han kunne Guide på norsk, fik vi det for 100 kr. for to. Han fortalte først, at kirken var restaureret for private midler (hans mormor) i 1959 og at man derfor var nødt til at tage sig betalt for Entre (de 70 kr.). Stavkirken var bygget 1140 og blev sparet, da resten af byen blev brændt ned af Kong Sverre (nordfra), som hævn for at byboerne havde dræbt hans skatteopkræver og alle hans mænd i begyndelsen af 1200 tallet. Fortællingen er at kongens mænd svøbte våde sejl om kirken, fordi kongen ikke turde brænde en kirke af. Årstallet er blevet verificeret med Dentokronologi (årringe). Vi fik også en masse at vide om kirkens nyere historie, om malerier og gammel grafitti m.m.. Guiden fortalte også, at tagrummet var bolig for en masse flagermus, som fløj ud, når der blev ringet med klokken. Han fortalte, at man var glad for flagermusene, fordi de levede af insekter, også dem, som er skadelige for træværket. Vi syntes, at det var morsomt med flagermus i en kirke, da de normalt forbindes med Drakula. Vi syntes, at de 100 kr var givet godt ud. Bagefter kørte vi ned til anløbsbroen i Kupanger og så på opslag, at vi kunne sejle over Sognefjorden ind i Nærøy fjord til Gudvangen. Vi parkerede ved færgelejet og Gitte lavede middag, medens jeg skrev

Færgen i Kaupanger

beretning. <39 km>. Når Gitte åbner en af mine Beuvais middagsdåser, bliver den tilsat diverse grønsager for at drøje den, det forandrer den til ukendelighed, men altid til det bedre. Da færgen ankom fra sin sidste tur kl. 20.45 spurgte jeg, om det var muligt at sejle til Gudvangen om morgenen og vende tilbage om aftenen. Det kunne vi godt og vi kunne medbringe vores kajakker uden beregning (til de 5 timer vi skulle være der).

 

Søndag 5.

Vi var oppe kl. 6.30 og pakkede kajakker med mad og skiftetøj, medens vi lavede morgenmaden. Vi medbragte både vores små sorte rygsække og drybags (vi forventer ikke at bagagen vliver våd). Færgen ligger om natten ved et gammelt færgeleje for at gøre plads til en anden (større) færge, som overnatter her. Da færgen flyttede til færgelejet bragte vi vores kajakker ombord som de første. Derfor købte jeg først billetter efter afgang kl. 9. Vi sejlede ind i Nerøyfjorden. På denne færge kunne man stå på brovingen og derfor stod vi der på hele sejladsen ind igennem den imponerende fjord. Det var en smal fjord med høje fjelde på begge sider. Jeg tog et billede mindst hvert 5. minut og vi gjorde plads for andre turister, som kom for at tage billeder. Foruden personbiler var der 2 turistbusser med, den ene med kinesere og den anden med tyskere. Oppe på brovingen snakkede vi med mange forskellige bl.a. 4 Triumph veterankørere og styrmanden. Besætningen ombord på denne turistfærge er mest pensionister, den sejler kun om sommeren. Da vi ankom til Gudvangen bar vi kajakkerne af færgen og gik derefter lidt rundt i nærheden for at se, om der var steder, hvor vi kunne sætte kajakker i vandet. Det var der ikke, så vi lånte en bagage vogn og kørte dem et par hundrede meter til enkajakudlejning, hvor der var strandbred. Klokken var blevet 13.30 og vi sejlede udefter i fjorden på østsiden, så vi undgik at krydse færgeruter. Der var rigtig mange færger (de nærmest afløste hinanden i færgelejet). Vi sejlede i et mageligt tempo nær ved kysten og kunne iagttage detaljerne – klipper, vandfald, huse og græssende dyr. Kl. 15 vendte vi om og lagde ind ved nogle huse, hvor der var både får og geder. Vi så også en hyrde på afstand. Da vi kom tilbage, lånte vi igen en bagagevogn og var i stilling ved færgelejet kl. ca. 17.45 og fik en kop te og noget knækbrød. Færgen var dog en halv time forsinket og vi kom først afsted kl ca 18.30. På vejen tilbage var der god plads i salonen, hvor vi fik det bedste bord midtfor på forkanten. Da vi kom ud i Sognefjorden lagde vi ind i Frønningen (en landingsplads og et gods) hvor vi fik 5-6 biler ombord. Det lignede et jagtselskab og jeg fik siden bekræftet, at det var det gods, som har været med i ”hvor ingen skulle tro at nogen kunne bo” og at disse folk hjalp godsejeren med at vedligeholde godsets ca. 100 bygninger. Kl. ca. 21.45 var vi tilbage ved vores bil og læssede kajakkerne. <98 km færge>. Vi overnattede igen på havneparkeringen, da vi havde tilladelse og der var toilet.

 

Mandag 6.

Vi kørte kl. 9.30 først til Sogndal og derefter ad vej 55 imod Lom. Vej 55 gik opad ind i Jotunheimen og vi spiste frokost med en god udsigt og fyldte igen vores køleboks halvt op med sne (maden ovenpå). Senere kom vi til et højfjeldshotel, hvor der var Elite-træning til Biatlon (langrend og skydning). I denne højde var der megen sne, men også områder uden.

Sneen har ligget højt.

Vi gik derfor en tur i fjeldet ca. 200 m efter hotellet. 2,5 km på 1,5 time. Fra dette punkt gik vejen nedad med op til 9 % (2. gear). Lidt inden 18 kom vi til det sted, hvor vi ifølge HereMaps-GPS-en skulle dreje af fra vej 55. Der var ikke et skilt imod Galdhøpiggen, men vi kom ind på Galdhøpigvejen efter ca. 1,5 km. På vejen op ad denne vej opdagede jeg, at kølevands var nær på 100 gr. og vi stoppede bilen med motoren i tomgang et par gange, indtil temperaturen kom ned på 95 gr.  Da vi nåede Rauberg stulen, hvor betalingsvejen startede var klokken blevet 18 og vi kørte ind på en p-plads ved et klatreanlæg. Der så meget lukket ud (for gæster udefra), men der var mange unge mennesker fra fjeldstuen, som brugte anlægget. Vi holdt der og spiste middag, medens bilen kølede af. Efter middag gik vi over til bommen. Det kostede kun 100 kr at køre op til Josva Hytten, hvorfra Galdhøpig-topture starter.

Galdhøpiggen

Vi kørte derefter over til bommen og op ad den 10 km lange serpentinevej. Også her måtte vi stoppe et par gange, når temperaturen nåede 100 gr (vi opdagede senere at der var en rød temp-lampe og den lyste ikke på noget tidspunkt). Oppe i Josvahytten forhørte vi os om priser (300 kr for at sove i bilen eller 400 kr pr. person for det billigste værelse og 250 kr for Guided toptur). Topturen kl. 10 var 6-7 km og 600 m op. Vi havde dog ikke fodtøj til at gå 4-5 km i sne. Vi besluttede at gå en tur i området straks og derefter køre ned. Der var en ca. 1 km ad en 1,5 m bred sti lavet af et ristværk – til en snetunnel. Vi gik dertil og Gitte samlede 10 forskellige sten af beskrevne bjergarter og hun valgte 3 sten, inden vi gik tilbage. Derefter kørte vi ned og var ude af bomvejen kl. ca. 22.30. <129 km>.  Link < http://treksee.com/p/1juqe1a8000 > Vi overnattede der, hvor vi spiste middag.

 

Tirsdag 7.

Efter morgenmad gik vi kl.8 op på et par småtoppe i nærheden, bagefter gik vi ind på hotellet, hvor jeg fik oplysninger om priser og meget andet, medens Gitte besøgte deres toilet. Vi kørte derefter til Lom stavkirke, hvor vi fik en udmærket guidning (100 kr.),
Vi kørte fra Lom kl. ca. 12.30 efter at have besøgt et lille kirkemuseum. Kl. ca. 13.30 kørte vi ind på en vejsløjfe, hvor vi spiste frokost. Kl. ca. 15 kørte vi videre. Lidt senere fyldte vi sne i kølekassen i et hytteområde. Køletasken har fungeret fint med sne i (vores smør er næsten frosset). Vi kørte videre til en færge i Eidsdal (103 kr.), ovre med

Geiranger fjorden

færgen kl. 17.50.Vi kørte ad Serpentineveje ned til Geirangerfjorden, hvor der lå to krydstogtskibe for svej og op ad serpentineveje på den anden side. Vi fortsatte imod Åndalsnes og fandt en plads i et grustag (der hvor man henter grusmaterialer ved vejbyggeri) ved vejen. <177 km>     < link http://treksee.com/p/1q1wrvxngg0 > Da det så ud til regn, satte vi forsejl op over sidedørene i højre side. Kort efter begyndte det at regne og så var det rart, at vi kunne komme ud og ind af bilen uden at blive våde (og hente ting foran i bilen). Vi læste i 2 timer i bogen og gik tidligt i seng.

 

Onsdag 8.

Trollstigen

Vi stod op til fint vejr. Afgang kl. ca. 8.30. Vi kørte ned ad en serpentinevej efter Trollstig platauet. 4,3 km før Soggemoen standsede vi på en lille plads i granskoven ved vejen og gik en tur på Kløvstien – en sti for folk, heste og dyr, som blev brugt til markeds-transport fra 1500 til moderne tid (ny vej). Da vi startede var der skyer om toppene, men snart brød solen frem. Vi gik 6,9 km og ca. 400 højdemeter i 3tim.15 min og var tilbage kl. ca. 12.30 (se ruten http://treksee.com/p/1jnzemmzqps ). Vi spiste frokost, inden vi kørte videre kl. ca. 13.30. Vi kørte til Molde med en færge (112 kr.) undervejs (vi kørte udenom en betalingstunnel). Da vi kom igennem Klieve købte vi et brød hos en købmand. Ankommet til Molde købte vi et 16Gb-SB kort til Gittes billeder, da hun havde fyldt de 7Gb, som sad i telefonen. Derefter kørte vi ad en sydlig rute imod Trondheim for at undgå færger og for at køre på strækninger markeret som turistveje. Kl. ca. 18.15 begyndte vi at se efter overnatningsplads. Lige efter Eidsvåg kørte vi først op til en speedwaybane, men den var for kedelig, så vi kørte videre og kørte ad en lille sidevej imod nord, ad en endnu mindre vej imod vest og til sidst ad en grusvej imod nord, som viste sig at være en betalingsvej. Jeg betalte 30 kr., da vi havde fundet et spor i skoven, som vi kunne holde ved siden af. Klokken var da 18.50. . <119 km> < link http://treksee.com/p/1esp1p32i9s > Da Gitte lavede mad og jeg skrev beretning og vi spiste Wienergryde med tilskud af hvidkål kl. 19.30.

Torsdag 9.

Vi stod op ret sent og kom først af sted kl. 10. Vi kørte længere ind i området på de veje, som ikke var spærret og forlod det kl. 10.15. Vi kørte imod øst ad vej 70. Frokost i Sunndalen kl. 14 – 14.30. Vi kørte fra en p-plads ned ad en ret stejlt spor og holdt ved siden af det. Medens vi spiste var det solskin, men både før og efter havde vi regnvejr. Da vi kom ud af Sunndalen kørte vi nordpå ad E6. Gitte ville gerne se et sted fra den norske TV-serie Berlinerpoplerne, som hedder Byneset. Så i stedet for at køre ind i Trundheim kørte vi dertil efter GPS-en. Det viste sig at være et vejkryds.
treksee Eidsvåg – Byneset http://treksee.com/p/1ko8c7905c0 Vi kørte op til nogle gårde oppe på toppen (der havde i serien været udsigt over fjorden) Vi gik ind på den ene gård men den så ret ubeboet ud. Derefter kørte vi efter en vejviser til en hundepension (der måtte være nogen hjemme) og ved den næste gård i den retning traf vi en mand (Lars), som kendte serien og tegnede en kortskitse over, hvordan vi kunne finde ”Poppelgården”. Desuden fik vi lov til at overnatte på den ubeboede gård, som han ejede. Vi viste ham vores ”hjem”- pakket til kørsel og forklarede, at vi flyttede godset ind foran om natten. Bagefter kørte vi til ”Poppelgården” og Byneset kirke, Gitte sørgede for af fotodokumentere begge dele. Vi kørte derefter til vores natkvarter (kl. ca. 19) og spiste middag ”Gullash med Ris” og bladselleri. <223 km> < link http://treksee.com/p/1ko8c7905c0 > Da vi kl.22 havde sat os ind i varerummet og læste i bogen, kom der en motorcyklist ind i gården, holdt et stykke tid og kørte derefter igen. Det var spændende, for man ved ikke hvilken motorcyklist (der er ungen vindue til den side).

Fredag 10.

Vi gav os god tid om morgenen og kørte først kl. 9.30. Kort inden afgang kom ejeren (Lars), som vi talte med torsdag, for at læsse nogle forskallingsflager (Lars har et entreprenørfirma), Vi snakkede lidt med ham og fik lov til at overnatte på gården 2 nætter mere. Vi kørte ind til Trondheim langs nordkysten af Byneset. I Trondheim kørte vi først til et butikscenter City Syd, Der fandt vi en Videoforretning ”Platekompaniet”, hvor vi spurgte efter en DVD med den norske TV-serie Berlinerpoplerne. Vi fik at vide af en ekspedient, at serien, var ved at blive omredigeret (forfatteren til bogen) på grund af nogle historiske ukorrektheder. Hun ville sende en E-mail, når den nye DVD udkom. Bagefter kørte vi til et kommunebibliotek, hvor vi spurgte om den samme DVD, men den havde de ikke i den filial. Jeg fik medlemskort til Trondheims biblioteket og kunne derefter gå på deres WiFi og internet. Der fandt vi blandt andet frem til en Svømmehal i nærheden. Vi kørte derhen og spiste frokost, indtil den åbnede kl. 14. Vi fik et tiltrængt bad og svømmede i en halv time. (50 kr. pr. person). Kl. 15 kørte vi videre til Nidarosdomen, hvor der var en

rundvisning kl. 16 (90 kr. pr. person, parkering 34 kr.).

Nidaros Domen

Rundvisningen var meget grundig, men som guiden sagde til sidst – det var hendes version. En anden guide ville fortælle om andre ting (til dels). Kl. 17, kørte vi videre, Vi kørte lidt rundt i det centrale Trondheim, inden, vi kørte ud til Byneset. Vi var nede ved færgehavnen Flakk og fyldte vand på vores flasker.

Kort efter fulgte vi et skilt om en Stenalderboplads til gården Frøset Østre, hvor vi parkerede. Derfra gik vi ca. 750 m og 75 højdemeter og retur. Der var nogle skilte med  udviklingen i Norge og i verden på de tidspunkter,hvor vandstanden var faldet hhv. 10 m, 20 m, 30 m, 40m og 50m fra stenalder-niveauet. Vi kørte videre langs kysten til Byneset Kirke, for at se om der var vand på kirkegården (det var der). Der mødte vi en ældre herre Olav, som fortalte at naboen Ingegerd havde nøglen til kirken, hun var dog ikke hjemme. <87 km> < link http://treksee.com/p/1k7u62g5b7k >  Da vi kom til gården (vores nat logi) var Lars i gang med at slå plæne, der hvor vi havde været om natten. Hans kone var på arbejde og da græsset var langt, kunne han ligeså godt udnytte tiden og slå det. Vi snakkede med ham og viste vores rute op igennem Norge, samt Heremaps, som gav os mulighed for at finde rundt på de små veje. Klokken var da 20.30. Da vi havde spist var klokken 22.30.

 

Lørdag 11.

Da vi sov i nat, lavede vi et eksperiment, vi beholdt det meste af vores udstyr inde i varerummet, kun madkasse og gasflaske kom foran. Således ville vi bedre kunne parkere og overnatte et sted, hvor der kom folk forbi. Da vi fandt ud af at lægge os med hovedet imod førerrummet var der plads nok (hjulkasse).

Vi stod op kl. 7 og kørte kl. 8.30 til Jonsvatnet,

Jonsvatnet vandsø

hvor vi ankom kl.9.30 til en plads, som

Jonsvatnet

roklubben i Trondheim havde. Vi snakkede med nogle lokale kajaksejlere, som fortalte, at selv om Jonsvatnet var Vandforsyningsområde til Trondheim var det ok med robåde, men man skulle ikke komme i vejen for baglænsroerne. Fordi vi havde taget sejltøj på fra morgenstunden kunne vi sejle kl. 10.15 med kajakkerne. Vi sejlede langs med kysten ind i bugter og udenom næs. Kl. 11.45 sejlede vi kajakkerne op på lavt vand og fortøjede dem inde i underskoven. Vi havde medbragt knækbrød og pålæg, som vi smurte på stedet. Ca. 1 time senere påbegyndte vi tilbageturen, nu sejlede vi uden om en ø og tværs over bugterne. 10,3 km < http://treksee.com/p/1f6k0mgi1hc > Kl. 14.30 havde vi læsset kajakkerne og kørte hjem til Byneset ad en sydligere rute end den GPS-en havde valgt om morgenen (på en betalingsvej). På Byneset fyldte vi først vand i vores flasker og dunke ved kirken, Derefter besøgte vi igen Ingegerd (nøgle til kirken), men hun var ikke hjemme.

Badeværelset

Dernæst kørte vi hjem på gården, hvor jeg tog et bad (iført en 5mm våddragt er jeg våd af sved). Da Gitte havde min Gorotex tørdragt på, blev hun ikke svedt, fordi vi sejlede i et mageligt tempo. Bagefter kørte vi ned til Poppel-gården i håb om at få en aftale om rundvisning¸ her var ingen hjemme. Samme resultat hos Ingegerd. Vi kørte derefter hjem på gården og tørrede og luftede dragter, medens Gitte lavede mad. <93km> < link http://treksee.com/p/1k7mv5kw000 >  Vi var færdige med at spise kl. ca. 19. Derefter sad vi i førerkabinen med PC og smartphone indtil kl. 22. Gitte ordnede billeder og jeg skrev beretning og var på internet (betalingsveje i Norge, Nidarosdomen og andet).

Søndag 12.

Vi blev vækket kl. 7 og var klar til afgang kl. 9.30. Kl. ca. 10 kørte vi og fyldte først vand ved Byneset kirke. Dernæst kørte vi til Trondheim, hvor vi parkerede på en plads i udkanten reserveret til Rambøl. Da der var plads til ca. 50 biler og kun holdt een og det var søndag, mente vi at det var i orden. Der var 35 min gang til Nidarosdomen og vi kom ca. 5 min før gudstjenesten (kl. 11), efter at have købt billetter til tårnet. Fredag havde vi fået at videat Højmesser normalt blev afholdt ved et mindre alter midt i kirken, men fordi der var barnedåb, var den flyttet til højalteret og der var et stort kor (drenge og mænd). Det var en meget stemningsfuld gudstjeneste (den norske liturgi ligger tæt op af den katolske). Der blev døbt tre drenge (den ene ca. 1,5 år) og familierne var i nationaldragter (flest dragter fra Syd Trøndelag). Prædikenen var god, så vidt jeg forstod. Ved nadveren var der både nadver ved alteret og ved 2 hjælpepræster, som stod ved døbefonden. Den ene af disse sidste gav en oblat, som skulle dyppes i vinen hos den anden, inden man spiste den. Jeg tror at nadveren ved alteret var på sædvanlig vis. Dåbs familierne gik i procession med adskillige gejstlige både ind og ud. Efter Gudstjenesten var der en pause på ca. 30 minutter inden opgang i tårnet, hvor vi gik ned til elven og lokaliserede et Pilgrimsherberg.

Oppe i tårnet

Kl 13 var vi ca. 20 personer, som gik op i midtertårnet (40 m op til en balkon rundt om tagunderkanten) Der var 135 trin op igennem spindeltrapper med ca. 40 cm trinbredde (en bredskuldret mand kunne ikke være kommet igennem). Gitte og jeg var nr. 3 og 2 efter guiden. Der var en formidabel udsigt deroppefra – Gitte holdt sig dog i god afstand til muren (rækværket) omkring. Vi gik ned, da vi havde set udsigten fra alle fire sider. Fra Nidarosdomen gik vi først til pilgrimsherberget og hørte nogle detaljer om en pilgrimsrute fra Stiklestad til Nidarosdomen (135 km) og bagefter til Vor Frue Kirke (en af de ældste kirker i dette område). Det var en flot kirke med servering af kaffe, te og saftevand. Derfra gik vi tilbage til bilen (5,5 km). Klokken var nu blevet ca. 14 og vi kørte af en lille stikvej ned imod stranden ved Trolle. Fra det sted, hvor vi parkerede, til en plæne med sol og udsigt over fjorden var der 50 m. På dette sted var der læ. Vi har vores frokost-remedier pakket i en plastboks ca. 20x30cm, hvor låget er skære- og smørebrædt (jeg bruger den i kajakken). Vi spiste frokost i ca. 30 min og gik derefter ca. 0,8 km langs kysten til en badestrand, hvor der var toilet. Da vi var kommet tilbage, kørte vi ad kystvejen til ”Poppelgården”, hvor vi denne gang traf den af brødrene, som havde boet i et rum i huset i de 9 uger, hvor man lavede optagelserne til serien. Gitte kunne gøre sig forståelig for ham. Han forstod dog ikke, at vi gerne ville have en rundvisning, som han ifølge vores ”husvært” havde lavet tidligere. Vi gik rundt om bygningerne og fotograferede. Bagefter kørte vi ned til kirken og denne gang traf vi Ingegerds mand og lavede en aftale om at se kirken mandag morgen. <51 km>< link http://treksee.com/p/1ed6en15zi8 > Da vi var tilbage på gården, lavede Gitte aftensmad og vi havde spist kl. 20.30. Vi har haft sol hele dagen, men nu er det blevet køligt, så vi sidder igen inde i førerrummet og hygger med PC og smartphone.

Mandag 13.

Byneset kirke
Byneset kirke

Vi stod op kl. 8 efter en kold nat. Vi kørte inden morgenmad ned til Byneset Kirke kl.8.30, hvor vi fik en omvisning af Ingegerds mand. Medens vi var der, kom der 2 tyskere fra Bonn, som havde læst om kirken i en bog (Lügend Haus). De var taget til Trondheim for at se kirken og var glade for at kirken var åben (og heldige). Vi spiste morgenmad på Stenalderudgravningens P-plads med udsigt over fjorden (solskin). Derefter kørte vi ind til Trondheim, hvor vi på Borgerservice fik adressen på det kontor, som stod for betalingsveje i kommunen. Derfra gik vi til Biblioteket, hvor vi lånte en DVD, som hed Berlinerpoplerne. Jeg havde set et Antikvariat (på afstand) på vejen til Biblioteket, så der gik vi hen. Vi var så heldige, at de havde TV-serien på en DVD (50 kr), så vi gik tilbage til Biblioteket (ca. 200 m) og afleverede den lånte. Vi havde parkeret ved Nidarosdomen (50 kr.) og gik der tilbage. Betalingsvej-kontoret lå 5 km og 19 min væk, men vores GPS-rute sendte os ud omkring Byneset ca. 19 km og over 2 timer, fordi jeg havde afmeldt betalingsveje. Vi kørte dog derfor derud efter GPS-ens kort, hvor vi kunne se, hvor vi aktuelt var og det viste sig, at der var 100 m betalingsvej 200-100 m fra kontoret. Vi parkerede på en tankstation lige før og gik derover. På kontoret fik vi at vide, at når vi havde brobizz, ville en fotoregning blive sendt til Øresundsbroen og vi behøvede ikke at melde til hos dem. Det var rart at få at vide. Vi kørte nu imod øst og spiste frokost ved Jonsvatnet (hvor vi sejlede kajak lørdag), gik en tur på 1 km og fortsatte imod Stiklestad ad E6, vi kørte fra ved Skogn og ad små veje til Ekne, hvor der under krigen havde ligget en straffearbejdslejr Falstad.

Falstad
Falstad

Alt var lukket (kl. ca. 17.30) også Pilgrimsherberget. Vi gik 1,7 km op til Falstedskoven , hvor der var henrettelsesplads og til kommandantboligen ca. 150m (samlet ca. 3,5 km på 5 kvarter).< http://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/norge-kortlaegger-sporene-efter-anden-verdenskrig > Bagefter lavede vi middagsmad i solskin. Vi kørte videre til en vejslynge ud imod fjorden, som vi havde set på vejen til Falstad og overnattede dér. <123 km> < link http://treksee.com/p/1pg9xwztqtc >

Tirsdag 14.

Det havde været meget lunere end natten til mandag, måske fordi dynen og madrassen ikke havde været pakket komprimeret og fordi vi rystede dynen, inden vi skulle sove. Jeg vågnede kl. 7. Vi kørte videre inden morgenmad og stoppede ved

Alshauge kirke

Alstadhaug kirke, som desværre var lukket (vi havde fået den anbefalet i Byneset kirke). Medens vi spiste morgenmad, kom der en skoleklasse på cykel og da vi opdagede, at de stod oppe på en gravhøj inde på kirkegården, stillede vi havregrøden og gik derop. Deres lærerinde fortalte om vikingetid og om kirken, jeg forstod hovedparten. Bla. fortalte hun, at der ligger et relikvie (en St. Peter finger) under stenalteret i kirken. Derfor kaldes kirken en Peterskirke.

Alstahaug Ammestua

Hun fortalte også om en gammel Bygning fra 1747 Ammestua,, som blev benyttet som venterum for dåbsfølger. Vi spiste færdig, inden vi kørte videre kl. ca. 10.30 imod Stiklestad. Vi kørte ad mindre veje imod øst, fordi vi ville finde pilgrimsruten Stiklestad-Trondheim, vi stoppede ved en kirkeruin, som havde hørt til et kloster. Derfra kørte vi videre efter et

Stiklestad kirke

Pilgrimsskilt ”Stiklestad”, men vi så ikke flere skilte. Da vi var kommet rigeligt imod øst uden at se flere skilte (i et pænt landskab), kørte vi nordpå og satte GPS-en til at vise vej. Kl. ca. 12,45 kom vi til Stiklestad og beså kirken og en del bygninger, som var bygget der eller flyttet dertil. Bl.a. så vi et ”Trelleborg hus”, som var indrettet til større grupper – vikingstyle (festsal og

Vikinge festsal

sovepladser). I underetagen var der dog moderne toiletter og baderum. Kl. ca. 14.45 kørte vi videre og fandt et sted i indkørslen til en mark, hvor vi spiste frokost (solskin og læ). Kl. ca. 16.30 fortsatte vi mod Sverige ad vej 757. Vi passerede grænsen første gang kl. ca.17. Da vi havde kørt et stykke, opdagede vi, at vi ikke var på vej 336, som vi havde planlagt. På kortet så det ud, som at vi skulle dreje efter grænsen, men det var ca. 10 km før. Vi passerede grænsen imod Sverige

Vævning

anden gang kl. 17.58 og grænsepælen var mærket 18-62. Da Gitte sagde tallet, troede jeg, at det var et tidspunkt og sagde, du mener vel 18.52. Det gav anledning til latter. Denne vej var en grusvej, som kørte langs nogle søer. Kl. ca.18.30 fandt vi en lille stikvej tæt ved en sø, 600 m øst for Anjan Fjällstation. <187 km> < link http://treksee.com/p/1kkes4zqxog > Vi så, at vi nemt kunne få kajakkerne ned i vandet og op igen, og gik derefter ind ad vejen. Der lå 3 huse, men der var ingen mennesker (tirsdag). Derfor parkerede vi bilen udenfor sporet og tog kajakkerne ned fra taget. Da det er smeltevandssøer, tog vi fuldt sejludstyr på. Vi var i vandet kl. 19.30 og sejlede en lille time. Kajakkerne var lagt på taget kl. 20.30 og vi tog derefter et hurtigt bad i søen. Derefter lavede Gitte middag og jeg skrev beretning. Færdig med at spise kl.21.45.

 

 

Onsdag 15.

Vi stod op kl. 7.30 og kørte kl. 9.30 efter morgenmad, som vi nød i solen. Vi fortsatte ad grusvejen og stoppede ved Mattmars kirke (lukket), som i 1300 tallet var bygget omkring en stavkirke fra 1100 tallet.

Hovemøån museum

Ved frokosttid stoppede vi ved Hovermoån, som var et blandet industri- og landbrugsmuseum. Museet åbnede først 30. juni (for betaling), men dørene var åbne (eller nøglen sad i). Der var på hver dør et skilt, at man kunne gå ind og priser. Vi brugte 2,5 timer til en grundig gennemgang af både kraftværk, smedie, savværk, mølleri og meget andet. Da vi skulle starte for at køre videre var der ingen strøm, så vi forbandt det ekstra batteri med det store og så startede den fint. En tysker, som også var på besøg, hjalp med mine kabler. Vi kørte videre gennem Vemdalen, Furnäsdalen og Tänndalen til Fjällnäs (kl. 19.15), hvor jeg har været 4 gange tidligere. <350 km> < link http://treksee.com/p/1f0v0i0f20w > Først på ski fra Storlien med to andre STF-turledere, siden med Britta pr. offentlig transport og derefter med Britta og familie i egen transitbus. Disse tre gange boede vi i huset, som hører til campingpladsen. Næste gang kom jeg i camper med Birgit (Nordkap-turen). Da vi ankom denne gang og havde været rundt og se lokaliteterne, tænkte vi at køre en tur op til grænsen og hente sne og det viste sig da, at batteriet ikke var blevet ladet op på turen fra Hovermoån. Da vi nu havde planlagt at overnatte på campingpladsen, valgte vi at betale for strøm (150 +50 kr.) og lånte en oplader og en lampe. Da det småregner har vi sat forsejl op. Vi har lavet mad i varerummet og spist i førerrummet. Efter at have skrevet beretning samme sted flyttede vi vores grej til førerrummet og flyttede selv om i varerummet. Vi læste i en times tid, medens vi lyttede til regnen på taget, inden vi gik til køjs.

 

Torsdag 16.

Vi stod op kl. 7 i pænt vejr og spiste morgenmad. Kl. 8 brød solen frem og vi satte kajakkerne i vandet. Vi sejlede i ca. 1 time på Fjällnäs søen, til udløbet og et lille stykke ned ad udløbselven, da vi bagefter sejlede op ad elven var strømmen så stærk, at jeg var nødt til at trække Gitte og kajak op til søen (til fods). Oppe i søen sejlede vi for sejl (1m2) et stykke, men da vinden var svag, var det hurtigere at ro. Kl. 11 kørte vi, efter at vi havde udnyttet muligheden for et varmt brusebad. Inden vi kørte havde vi fyldt sne i vores køleboks (en Sweitzer havde fortalt om en lille klat sne ved campingpladsen, der var mindst 100 l og vi skulle kun bruge 10 l). Vi besøgte en gammel mineby Olavs Gruva, inden vi kom til Rørås. Derfra kørte vi ad Kopperleden (imod Mora) og spiste undervejs frokost på en vej slinge og stoppede på en lejrplads ned imod elven kl.17 ca. 100 km nord for Mora. (60 Skr. Vi betalte 70 Nkr.). <229 km>
< link http://treksee.com/p/1jhcuz9z6dc >
Det er ikke tilladt at camperer i Älvdalen Kommune udenfor lejrpladser. På grund af knots trak vi os indenfor i varerummet allerede kl. 20.30 og læste i over en time. Derefter gik vi tidligt til køjs.

 

Fredag 17.

Vi stod op kl. 7 og kørte kl. 8 efter at have spist havregryn med mælk. Det havde regnet om natten og småregnede om morgenen. Vi spiste i et shelter ved siden af en svinsk bålplads. Det er utroligt, hvordan folk efterlader en bålplads (ikke tyskere). Hvis vi havde overnattet i shelteren, havde vi ryddet op. (der var endda en stor affaldscontainer). Vi passerede igennem Mora kl. 10.15 og stoppede for frokost 12.45 på en stor vendeplads i et husområde ned imod

Frokost ved robotten

en større sø, på det tidspunkt var det tørvejr. Villaen, som vi holdt ved, havde en stor plæne ned imod søen og en plænerobot (Husqarna), som var sjov at betragte. Kl. 13.30 kørte vi videre igennem Filipsstad, Kristinehamn og Skövde ad større veje. Derfra ad mindre veje via Hjo ved Vättern til Brandstorp (36 km nord for Jönköping), hvor vi kl.17 stoppede ved Brandkårens bådehavn og spiste middagsmad – nu i sol. Efter middag badede vi i Vättern. Vi kørte videre imod syd kl. 18.30 imod Helsingborg ad E4. Vi kørte i ca. 2 timer til Halsjö kirkeruin lidt nord for Lagan (by). Vi beså ruinen og læste derefter i 1,5 time inde i bilen. <636 km> < link http://treksee.com/p/1kbev3w95hc > Vi lagde os til at sove kl. 23.

 

 

Lørdag 18.

Vi stod op kl. 7 og kørte kl. 8 efter morgenmad (te fra fredag). Vi kørte ad E4 via Ljungby og Markaryd.  Der skiftede vi til de mindre veje igennem Hässleholm Vi stoppede ved en gravplads med skibssætninger (Vätterryd), hvor vi lavede te og kaffe samt spiste friske økologiske jordbær. Videre til Höör, hvor vi prøvede at få Falun farve i pulver. Derfra kørte vi til Martin (Gittes søn) <189 km> < link http://treksee.com/p/1jrvcrmacjk > 10 km nord for Ystad. På vejen dertil spiste vi frokost ved Bjärnsjölagårds slot, som var konference og festcenter, vi holdt i læ af en avlsbygning. Vejret i dag var lidt regn, medens vi kørte, men tørvejr eller sol, når vi stoppede.

Søndag 19.

Vi stod op kl. 7 som sædvanligt og spiste morgenmad. Martin og Pigerne kom senere. Da det ikke var varmt og sol, var der ikke stemning for, at vi sammen skulle køre ud at bade. Gitte og jeg startede vores hjemtur kl. 12. Vi spiste frokost på Avedøre holme, hvor der er mennesketomt om søndagen. Vi var i Nykøbing Sj. kl. ca. 16 og brugte resten af dagen til at tømme bilen, vaske tøj og sortere. <186 km> < link http://treksee.com/p/1klcn4rwc1s> Kl. 19 kom Knud, som har boet i huset og passet katte til middag. Vi havde købt en pigvar på vejen og den havde Gitte lavet til. Knud gik kl. ca. 21.
Da vores bil er ikke en autocamper, kan vi parkere (overnatte) på alle offentlige p-pladser, uanset lokale regler om autocampere.