Tyrkiet 2016

Tur til Tyrkiet  januar – februar 2016

Tirsdag 26.

Jeg gik ned til færgen allerede kl 9, fordi jeg var klar. Jeg kunne gå ombord straks. Færgen sejlede kl 10.15. Jeg kørte med bus til Jyderup og kørte med tog videre. Jeg var i Kastrup kl.14.40 og kl. 19.50 sad jeg og ventede uden for Gate C26 efter checkin og security. Vi fløj kl.20.50 og ankom til Izmir i Tyrkiet kl. 1.50 lokal tid. Efter at vi havde fået vores bagage, blev vi vist over til 5 busser, som skulle køre os til forskellige hoteller (jeg kom i Bus 560). I bussen var der navneopråb, som en ekstra sikring. Vi ankom kl 3.30 til Hotel Le Bleu i Kusadasi og fik natmad, inden vi tørnede ind. [Afstand ca. 100 km] – Billederne kan vises i større størrelse i andet vindue, hvis man klikker på dem. –

Onsdag 27.

Jeg var nede i Lobbyen kl 8.30. På grund af den sene ankomst, skulle vi først køre kl. 10.30, så der var god tid til at spise morgenmad. Efter morgenmad kl. 9.45 sad vores guide Levan i Lobbyen og vi fik vores pas tilbage (som var afleveret ved ankomsten) og kunne opgradere til Helpension (det gjorde jeg).

Måttevæver på museet

Vi kørte til tiden og til Tire, hvor vi først var på bymuseet (Tire hed tidligere Arcadiopolis)

Gade i Tire

og bagefter gik vi i små grupper rundt i de smalle butiksgader i en halv times tid. Derefter kørte vi til Selcuk, hvor vi spiste frokost på Hotel Hitit. Da det var fint vejr, byttede guiden rundt på nogle seværdigheder og vi kørte i fint

solskin til den udgravede by Efesos, en by fra romertiden.

Old Teater

På 1 tim 40 min gik vi 1,7 km, medens guiden fortalte levende om

Søjler i Ephesos

bygninger (ruiner) og figurer. Vi gik hele tiden nedefter (36 m højdeforskel). Bussen var kørt udenom ned til den anden ende af udgravningsområdet.

Bagefter kørte vi tilbage til Le Bleu, hvor vi ankom kl. ca. 16. Middag kl. 18.30 og jeg talte med flere forskellige.

Hovedgaden i Ephesu

Efter middagen gik jeg op på mit værelse og gik tidligt til køjs. [44 km.]

Torsdag 28.

Jeg stod op kl 6, fik et langt varmt styrtebad (det hjalp

bondekone ved Laguna

på den forkølelse, som jeg havde fået i Kastrup) og spiste derefter morgenmad. Kl. 7.30 var vi ved bussen og kørte til et tempel i Lagina for gudinden for adgangen til underverdenen, lyset og mareridt (dårlige drømme). Derefter fik vi frokost under et butikscenter, denne gang med en fast 2 retters menu. Efter frokost kørte vi til Maramis, hvorfra en katamaran-færge (400 pass.) sejlede os til Rhodos, hvor vi blev kørt 3,7 km til Hotel Rodos Palace. Jeg fik værelse 602 på 7. etage. I den tid vi var der, brugte jeg kun elevatoren een gang. Vi var der kl 17 og kl 18 gik jeg ned til middag. Den var imidlertid forsinket og jeg gik op opdagelse i stueetagen. Da jeg kom tilbage kl.18.15 var der åbnet og jeg fik en fin middag i selskab med 3 par fra vores bus. Kl 21 lavede jeg et varmt karbad, som jeg lå i i nogen tid (af hensyn til min forkølelse). På grund af det sene tidspunkt lukkede jeg først vandet ud om morgenen. Jeg gik til køjs kl. ca. 22. [307 km.]

Fredag 29.

Jeg stod op kl 6, tog et varmt brusebad og gik ned i stueetagen, hvor der var opholdsarealer med fri WiFi. Oppe på værelserne skal man betale for en kabelforbindelse. Jeg kan bruge Endomondo uden dataforbindelse, da den bruger GPS.  Med Wi-Fi fik jeg kort på ruten fra i går (jeg kalder buskørsel for ”anden sport” på Endomondo). Kl 7.25 gik jeg ind i spisesalen og sad først og snakkede med et par danskere fra en anden bus, De ventede på 2 andre ved et bord til 4. Sidenhen fandt jeg en af mine rejsefæller (Knud) og spiste sammen med ham.

Korsriddernes Gade

Kl 8.30 gik jeg op på værelset og kl 9 startede vi ud på en ekstratur (kun halvdelen havde betalt for den og lunch), som først gik til middelalder-byen Rhodos med en græsk Guide-dame, som gik forrest med en lille rød parasol (som pejlemærke). Hun fortalte meget om byen og bygningerne. Derefter gik vi rundt en time på egen hånd (jeg gik med Hans og hans kone Annette). Afgang med bussen fra havnefronten 12.15.

Lidos med fæstningen

Vi kørte derefter langs middelhavskysten til landsbyen Lidos, hvor vi på egen hånd så først landsbyen og

Ortodoks kirke

derefter fortet højt (100 m) over byen. Afgang kl 14.15 efter frokost på et lille sted (2pandekager og et glas juice) i landsbyen og 2 stykker knækbrød (medbragt) oppe ved bussen. Da vi var tilbage på hotellet, gik jeg en halv time i sauna indtil 17. Middag kl 18. Kl 20 mødtes vi ved busserne og kørte til en græsk aften på en taverna. Vi var 150 gæster i et for lille lokale. Det ville have været dødsens farligt, hvis vi skulle have været ud på grund af brand eller lignende. Der var dans, både optræden og med gæsterne. Der blev serveret uso samt rød og hvidvin i rigelige mængder. Det var planlagt, at vi skulle køre derfra kl 22.15, men den blev mere end 22.30, inden vi kørte. [108 km]

Lørdag 30.

Jeg stod op kl 5.45 (tlf-vækning) og havde spist morgenmad kl. 6.45. Planlagt afgang kl 7.15 til færgen, men vores bus kom først af sted kl 7.20. Færgeafgang kl. 8.15. Ankomst til Marmaris i Tyrkiet kl. 10.30. Efter ca. 2 timers kørsel kom vi til et lille sted (Mevkii ), hvor man i en lille kiosk kunne købe frokost. Efter 2 timer mere kom vi frem til Pamukkale,

Pamukkale hvide skrænter

hvor der havde været kursted fra ca. 200 BC til 200 AC. Der var blandt andet en meget stor Nekropolis (kirkegård) og et teater med 5000 pladser. Vi kørte videre kl 17. Derefter kørte vi i 10 min og kom til et hotel (Lycos River) med varme bade. Efter ca. 20 min. gik vi, som havde betalt for det, til et danseshow (Whirwling Devishes) – en kult. Derefter middag og senere var jeg i både sauna og den varme kilde (som i Blue Lagune både indenfor og udenfor, men ikke så varmt). [278 km.]

Søndag 31.

Ingen vækning. Vi kørte til en tæppefabrik (Denizili Cankurtaran), som også var salgscenter

Tæppevævning

for området. Hver af damerne havde sin personlige væv og det kunne tage mere end et år at færdiggøre et tæppe. Vi fik først forevist (og der var nogle som prøvede), hvordan en dygtig tæppemager lavede et silke/silke tæppe (100 knuder pr cm2) og så hvordan de selv spandt deres silketråd (20 kokoner ad gangen). Silke/silke betyder silkelykker på silke trend.  Bagefter fik vi forevist en masse flotte tæpper (alle ca. 1,80×2,40 eller mere) – Silke/silke, Uld/silke og Uld/bomuld med forskellig antal knuder pr. cm2. Bagefter var der mulighed for at se på tæpper for evt. at købe et. Jeg fik forevist mange tæpper i en mindre størrelse (ca. 1.20×0.80) og endte med at købe et silke/silke-tæppe med 100 knuder pr cm2 til 47000 kr. Til sidst fik jeg et tæppe 1.26×0.75 cm oven i for 9.500 kr. Det var et uld/bomuld-tæppe. Udbetaling for det hele 20000 kr. Den tyrkiske stat betaler fragt, moms og told og jeg får dem leveret på min adresse (på Sejerø).

Aphrodites tempel

Vi kørte videre til Afrodesia, hvor vi så udgravede bygninger (et tempel for Afrodite) og en sportsarena for 30.000 pers. Afgang derfra kl. 14.30. Derfra kørte vi i ca. 10 min. til i et spisested, hvor vi fik en 4 retters menu med flere valgmuligheder undervejs. Afgang 15.40. Kl 16.30 stoppede vi på en tankstation i Atca (tissepause). Kl. ca. 19 var vi nået frem til Hotel Adakule i Kusadasi, hvor jeg spiste middag, efter at jeg havde bragt min bagage op på mit værelse på 3. etage. De, som havde overladt deres bagage til hotellets dragere, fik først deres bagage langt senere (systemet virker ikke når 100 gæster kommer samtidig). [267 km.].

Mandag 1. februar

Jeg stod op kl 6. Afgang kl. 7.30 efter morgenmad. Først kørte til en fremvisning af smykker i Acarlar, hvor vi først fik et foredrag om smykkesten og guld (på dansk), hvorefter vi kom op i udstillings lokalerne, hvor jeg fik forevist smykker med granat (fra Grønland) af en svensktalende dame (jeg sagde, som noget af det første, at jeg ikke ville købe). Det endte med, at de ville sælge mig en halskæde til 47000 kr. for kun 23000 kr. (de ville også betale både told og moms). Jeg sagde dog nej tak. Kl 9.45 kørte vi videre i 10 min. til en fremvisning af læder og skindtøj, først en forevisning af 2016 kollektionen. Bagefter gik vi op i et udstillingslokale, hvor vi kunne se og prøve forskellige jakker. Jeg tror ikke at de fik solgt noget.

Johanneskirken i Selcuk

Kl. 11.15 fortsatte vi til St. Johns Church i Selcuk,, hvor apostlen Johannes blev begravet. Jeg var også oppe i den nærved liggende fæstning. Vi fortsatte kl. 12.05 til et spisehus ved siden af Hitit hotel i Selcuk, hvor vi før har spist.

Græsk by

Vi kørte derfra kl. ca. 13.15. Kl 13.45 ankom vi til en bjerglandsby, som har været græsk, men hvor indbyggerne var blevet byttet med tyrkere fra Grækenland efter krigen i 324 AC. Vi gik rundt i den by i 1,5 time, der var mange smalle og stejle stræder med små butikker og jeg var både inde i Moskeen og i en græsk-ortodoks kirke. Denne sidste var renoveret sidste år, selv om alle indbyggerne i byen var muslimer (der var dog hverken alter eller bænke). Bagefter kørte vi til Hotel Le Bleu (det samme hotel, som den første dag) Vi ankom ca. 16.30. [59 km.]

Tirsdag 2.

Tog museet

Afgang kl. 10.30 og kørte 17 km til et togmuseum med mange damplokomotiver (USA, Tyskland, Sverige, Tjekkoslovakiet m fl) og vogne af forskellig alder og standard. Kl. 12-13 spiste vi på en restaurant i forbindelse med museet. Derefter kørte vi til Hotel Aqua Fantasy, som ligger midt i mellem Selcuk og Kusadasi. Først var der en orientering om hotellet (på dansk). Derefter fik vi vores nøglekort. Det tog lang tid, fordi vi var næsten 200 pers. som kom samtidig. Mit værelse ligger over 100 m fra lobbyen på første sal med udsigt over havet. [38 km.] De angivne km er lidt i underkanten, da jeg ikke altid har slået Endomondo til fra start. Totalt ca. 1020 km med bus.

Onsdag 3.

Jeg stod op kl. 7 og spiste morgenmad. Kl. 9.15 mødte jeg op ved brilleforretningen og kl 10 blev jeg og en anden kørt til den anden ende af Kusadasi, hvor vi var til øjenlæge på et lokalt hospital. Tilbage derfra kl. 11.30. Derefter gik jeg ned til stranden ad en direkte vej bag den blok, som jeg bor i (2400). Efter frokost 12.30-13 gik jeg ned til stranden i tørdragt medbringende svømmefødder og maske med snorkel. Det var meget lavvandet, så jeg gik ud til der var 50 cm dybt, inden jeg tog svømmefødderne på. Det var dog en kedelig sandbund, kun riller og nogle småfisk. Heller ikke under badebroen var der nogen vegetation. Fordi det var vinter var trappen ude for enden afmonteret. Jeg gik hjem, skyllede udstyret og hængte

Sandstrand

det til tørre på min altan, hvorfra jeg har et skråt kig ud over havet. Kl 14.30 gik jeg ud igen, denne gang til fods 4,5 km langs stranden i mod vest og tilbage. Der var mange biler på stranden og på tilbageturen var der en personbil kørt fast i sandet. Chaufføren havde ikke begreb om at køre i sand: Da han havde gravet sandet væk bag baghjulene (han bakkede) og vi skubbede, drejede han forhjulene kraftigt, så disse kørte ud af hjulsporene og stoppede bilen hvorefter baghjulene gravede sig ned igen. På det tidspunkt kom der anden hjælp og jeg gik videre (det havde taget 10 min). Da jeg kom tilbage på hotellet, satte jeg mig på

Lukket vandland

etagen under receptionen, hvor der er store opholdsarealer med free-Wi-Fi og hentede kort på min telefon med google maps (så kan man bruge dem uden internetforbindelse) og checkede e-mails. Kl. 18.30 åbnede spisesalen og jeg spiste middag sammen med Knud (som jeg havde siddet sammen med i bussen hele ugen). Kl 19 gik jeg op på værelset og fortsatte med indskrivningen. Kl. 20 forsøgte jeg at komme på Wi-Fi på værelset (2 Euro pr 24 tim). Jeg gik derfor til Receptionen og ved at bruge Internet Explorer lykkedes det kl 21.05 (deres opsætning virkede ikke med min Firefox). Jeg var på nettet til 23.30 og gik derefter til køjs.

Torsdag 4.

Jeg stod op kl 7 og spiste morgenmad med Knud, han sad der allerede og jeg satte mig hos ham. Vi aftalte at gå imod Kusadasi kl. 9.30. Vi mødtes i lobbyen (han bor på lobbyetagen i blok 2500).
Vi gik ad landevejen (ikke hovedvejen) ind til centrum (10 km). Vi fil en kop te/kaffe på en restauration ved havnen (6 Li for kaffe og 2,5 Li for te (Li er tyrkiske Lire og koster ca 2,5 kr)). I centrum fandt vi en teleforretning, fordi en af mine mobiltlf. ikke ville starte op, efter at den har været helt afladet. Da jeg ville vise fejlen til ekspedienten virkede den dog. Vi gik tilbage langs havnen og en af de små busser stoppede på modsat side af vejen og ventede på, at vi kom derover. Da jeg viste chaufføren mit armbånd (Aqua Fantasy Helpension), sagde chaufføren ”shift” og ville ikke have betaling. Da vi passerede skiftestedet (grænsen for citybusserne) var vi de sidste i bussen og han fortsatte og kørte indtil vi kunne se Aqua Fantasy neden for en skråning, Nu ville han gerne have de 3 Li per person, som var taksten. Vi havde kørt 6,7 km, dels hvor vi havde gået og dels i nye områder. Der var et skilt til et dykkercenter og vi valgte at gå den vej, da jeg regnede med at komme til stranden den vej. Da vejen var spærret af en port, valgte vi at gå ned over skråningen til stranden og ind igennem Aqua Fantasy´s område. Vi var tilbage kl.12.30 og spiste frokost til 13.30. Efter frokosten gik jeg i free-Wi-Fi området og sikrede mig at jeg ikke ved en fejltagelse kom på betalings Wi-Fi (ved at slette den WI-FI på PC og på Mobiler). Bagefter gik jeg en tur på hotellets område og så de områder, som er lukket her i vintertiden (pools uden vand og værelsesblokke, som ikke er i brug. Jeg var tilbage på mit værelse kl. 16.15. Kl 18.15 gik jeg i Lobbyområdet, hvor nogle af de andre sad. Vi havde aftalt at ”okkupere” et større bord (20 pers) i et lokale i forlængelse af restaurationen. Det viste sig dog at dette bord blev fyldt op og de senest-ankomne satte nogle borde sammen lidt derfra. Kl 20.30 slukkede tjeneren for hovedbelysningen for at vise, at det var tid til at bryde op. Nogle havde aftalt at spille bridge og andre et andet kortspil. Jeg snakkede med nogle andre i etagen under lobbyen. På værelset kl. ca. 22.

Fredag 5.

Aquadukt i Selcuk

Jeg stod op kl. 7 og spiste morgenmad med Knud 7.30-8.30. Kl. 9 kørte jeg med bussen fra hovedindgangen (ved vejen) til Selcuk (3 li) og gik rundt i midtbyen i en times tid. Kl. 10.30 gik jeg fra busstationen ud imod Ephesus. Først gik jeg ad en gangsti langs kørevejen (en gammel vej imellem vejtræer), efter et par km var der skilte med vandrerruter og en af den gik til Ephesus Mia, den fulgte jeg. Det var et hjulspor imellem appelsinlunde. Desværre begyndte det af regne og da opdagede jeg, at det regntøj, som normalt altid lå i rygsækken, var flyttet over i kufferten, da vi skulle til Rhodos. Min vindjakke var ikke så tæt, som den burde være. Efter nogen tid (700 m) kom jeg til en asfaltvej, hvor der manglede skiltning. Jeg fulgte den i retning imod den vej, hvor man kører ind til Ephesus og efter 1,5 km var jeg på den lave p-plads. Det regnede stadig tæt og jeg besluttede ikke at se nogen ruiner den dag. Jeg gik hen til en taxi, Han bød mig ind i tørvejr og jeg spurgte ham om den næste bus. Svar: næsten en time (jeg havde selv set en bus køre i retning Selcuk ca. 10 min inden), dernæst spurgte jeg om pris med taxi (40 Li), men jeg skulle køre med en anden taxi, som stod først for tur. Ham, som jeg havde talt med først, talte fint engelsk, den anden, som kom straks efter, talte slet ikke engelsk. Han fik prisen og destinationen at vide af den engelsktalende chauffør og så kørte vi. Jeg var på hotellet kl 12.
Om eftermiddagen skrev jeg beretningen ind i min PC. Til middagen var der sat borde sammen til 2 langborde ved siden af hinanden, så vi sad sammen fra vores bus. [29 km heraf 6,7 km til fods].

Lørdag 6.

Jeg fortsatte med beretningen, nu afpudsning af den første uge, og afsendte den til de, som plejer at få mine ugemails. Bagefter gik jeg ind på Google Earth og lavede et skærmdump af området fra Aqua Fantasy til Ephesus. Det lavede jeg til et billede og til en pdf-fil. Den ene Guide gav mig sin E-mailadresse og fik kortet printet ud til mig på hotellets printer (så havde hun også kortet til senere brug). Morgenmad og frokost med Knud. Om eftermiddagen begyndte jeg indskrivningen af den anden uge. Kl. 16 gik jeg på værelset og læste E-bog til 18.45, hvor jeg gik ned til middag – 2 langborde som i går. I dag var der kommet en del weekendgæster, så der var virkelig tryk på i restaurationen (800 => 1700 gæster).

Søndag 7.

Jeg stod op kl. 7 og spiste morgenmad med Knud. Jeg startede på en gåtur kl. 8.30. Jeg gik op langs landevejen (3 km) og derefter af en grusvej imod Ephesus (der var en skiltet vandrerrute) langs bakkerne. Efter ca. 3 km mere krydsede jeg hovedvejen, 1,5 km senere kom jeg til foden af den næste ”ås”. Der fulgte jeg et hold vandrere (16) fra Izmir, de gik tur hver søndag. Jeg troede, at de også skulle til Ephesus, men deres mål var en mur af store blokke (fra romertiden?) på toppen. På vejen op havde jeg passeret de fleste og hilste farvel til de forreste og fortsatte nedad på den anden side skråt til højre. Jeg fulgte fortrinsvis de steder, hvor vandet havde fjernet vegetationen, men indimellem var det tæt krat. Det tog mig 20 min at komme 100m ned, (op havde jeg brugt 10 min for 100 højdemeter). Derefter gik jeg 45 minutter ad en markvej, mest langs hegnet til Ephesus, og kom da til den nedre p-plads. Nogle Taxi-chauffører tilbød mig en tur op til Maria`s hus og tilbage for 100 Li (adgangsbillet 20Li kom ekstra). Jeg fortalte dem at det var sidst på min tur og at jeg ikke havde ret mange Li og Euro tilbage. Og så gik jeg. En af chaufførerne kom derefter løbende efter mig og tilbød mig turen derop og retur til Aqua Fantasy (adgang inkluderet) for 90 Li. Så kunne jeg hæve penge på Aqua Fantasy (pengeautomat), når vi kom der. Dette tilbud accepterede jeg. Denne chauffør talte udmærket engelsk, så vi snakkede sammen undervejs. Oppe ved Maria`s hus mødte jeg de 2 norske damer og de spurgte, om jeg var gået hele vejen (jeg gik med en gren som vandrerstav). Man havde bygget et kapel på fundamentet af det hus, hvor Maria havde levet sine sidste dage. Jeg var tilbage på hotellet efter 4 tim 20 min og 40 km (deraf 12,5 til fods) tidsnok for frokost (jeg medbragte knækbrød, figenpålæg og vand på turen, så det var ikke nødvendigt). Ved frokosten aftalte jeg med Poul (en mand fra vores bus), at vi skulle gå tur kl 14. Vi gik ud til landevejen og fulgte et hjulspor på den anden side. Derefter gik vi dels på brandbælter og dels på grusveje og endte med at gå på den samme grusvej,  som jeg havde gået på om morgenen (i modsat retning). Derefter gik vi langs landevejen (på et fortov) de 3 km til Aqua Fantasy. 12,3 km på 3 tim 15 min. Middag som tidligere ved 2 langborde.

Mandag 8.

Jeg stod op kl. 7, som de andre dage og spiste morgenmad med Knud. En mand, som jeg havde mødt i går, og som ville med på gåtur, meldte fra p.g.a. et knæ. Derfor gik jeg alene. Jeg gik imod nord langs stranden indtil den store flod (ca. 4 km) (over en mindre flod inden var der en bro). Den kunne jeg ikke komme over og derfor gik jeg uden om slyngninger og vandhuller op til landevejen, som jeg fulgte ca. 3 km. Der gik jeg ad en vej ned til stranden og fulgte stranden hen til byen Youcaköy, som vi kan se fra hotellet. Det viste sig at byen var indhegnet (et effektivt hegn med pigtråd på toppen), så jeg fandt et hjulspor, som gik op til landevejen. Fra landevejen var der en åben port (uden vagt) og jeg gik en tur i byen. Det var pæne, store huse og op ad skrænten meget dyre huse. Jeg gik derefter op til landevejen, hvor der snart efter kom en bus, som kørte mig 6,5 km til det sted, hvor vores landevej (forbi Aqua Fantasy) går fra (3 Li). Jeg gik de sidste 5 km og var hjemme kl. ca. 14. Jeg gik ikke i restaurationen, da jeg havde spist medbragt mad ved Youcaköy. Efter at jeg havde skiftet på værelset, gik jeg ned i etagen under lobbyen og sendte beretningen for første uge til 13 E-mail-adresser (fra vores bus). 6 kom retur og jeg kan kun finde fejl på 2. Derefter fik jeg mine nye briller (3500 kr. med glidende overgang, flere coatinger og metalstel). Jeg tog et stk. pizza lidt senere i Irish Pub. Middag kl 18.45 med Kirstine og hendes mor, Derefter kaffe/te i Irish Pub med dem og Knud. Jeg skrev derefter beretning ind i PC.

Tirsdag 9.

Jeg stod op kl 7 og havde pakket inden jeg spiste morgenmad kl. 7.30. Efter morgenmaden gik jeg op og hentede mine ting og satte mig ned i underetagen ved Optikeren. Da han åbnede fik jeg rettet mit brillestel, så jeg ikke behøver at dreje hovedet opad for at se igennem den nederste kant (små bogstaver). Jeg sidder nu med min PC på et befærdet hjørne og har free-Wi-Fi og stikkontakt. Kl. 12 stillede jeg bagagen ud til bussen og lagde min jakke ind på ”min” plads. Kl. 12.10 blev bagagen stuvet ombord og kl. 12.30 kørte vi til Izmir (ca. 1 time). I lufthavnen var der en ekstra securitycheck (dog ikke mht. væsker) lige indenfor døren. Derefter stod vi en lang kø for Checkin (3 busser kom samtidig). Paskontrol og Security igen. Jeg satte mig på gulvet lige uden Sekurity og drak resten af min te fra mandag morgen og en halv liter vand (jeg havde mistet den anden flaske på turen med Poul). I en cafe ude ved gaten fik jeg vand i min flaske og te i min thermoflaske (14 Li). Fra Izmir fløj vi til Billund en halv time for tidligt. De fleste på flyet stod af der og 55 pers ventede i flyet. Da et nyt hold til Tyrkiet kom ombord, fortalte kabinepersonalet, at de skulle sætte sig på en ledig plads, uanset hvad der stod på deres Boardingcard. På den måde blev der sparet tid. Jeg sad sammen med nogen, der havde været i god tid i forhold til den planlagte afgangstid, Pludselig fik de at vide at de skulle boarde (en halv time for tidligt). Vi fløj derefter til Kastrup. Jeg tog toget til Kbh H og gik der på nettet, for at finde et vandrehjem. I søgningen kom der ingen inde i byen (vinter). Et hostel, som kaldte sig city, lå langt ude på Amager. Derfor ringede jeg til en veninde i Roskilde, som lejer et værelse ud – det var ledigt. Derefter tog jeg toget til Roskilde 21.14. Da bussen kørte fra mig på Roskilde St., kom hun og hentede mig. Hun serverede te og æbleskiver. Vi snakkede sammen til kl. ca. 2.

Onsdag 10.

Jeg stod op kl. 7.15 og skrev beretning. Senere kom Hanne og vi spiste morgenmad kl 9, efter at jeg havde checket E-mail. Kl 10.45 tog jeg af sted og gik ind til midtbyen. Der afleverede jeg min kuffert på Restaurant Håndværkeren, hvor jeg skal til møde i aften. Derefter gik jeg på gågaden, hvor jeg fik et nyt simkort til min vandtætte Sony mobiltlf (det gamle virkede ikke) og fandt en lille cafe, hvor jeg fik frokost. Kl.12.30 gik jeg videre ned til Vikingeskibs-museet, hvor jeg blandt andet så en særudstilling om undervandsarkæologi i kælderen under ”butikken”. Derefter gik jeg op til Domkirken og var der fra kl. 15 til kl. 16 (hvor de lukkede). Jeg nåede at se halvdelen af kirken grundigt. Jeg brugte den næste time på Gågaden og var i Restaurant Håndværkeren kl 17. Kl. 17.30 startede mødet, som var om hvad COP 15 i Paris betød for klimaet og om det var nok. Kl. 19.50 sluttede mødet og en venlig ingeniør, som bor syd for Holbæk, kørte mig til en B&B ved Føllenslev. Han havde været i Zambia med Mellemfolkelig Samvirke, samt flere gange på Grønland som turist og kajaktourist. Jeg blev sat af ved B&B Rosengården, hvor der i forvejen boede 4 Italienere og jeg fik et værelse. Jeg var blevet indkvarteret kl. ca. 21. Jeg hilste på en af de andre, men gik ret hurtigt i seng.

Torsdag 11.

Jeg vågnede kl. 5 og forlod Rosengården kl 6. Jeg gik til Firhøjskolen, hvor der kort efter kom en bus imod Jyderup. Jeg spurgte om det var den bus, som kom til Havnsø kl. 7 (busserne skifter hele tiden ruter) og jeg kørte derefter til Havnsø via Jyderup og Firhøjskolen. Færgen kom allerede 7.20 og jeg gik ombord. Afsejling kl.8.
Da vi var afsejlet ringede jeg til B&B og fik pris (250kr) og et kontonr. Jeg var på Sejerø kl. 9.05